Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Eizo

Securitas

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

VBN

Paxton

Eagle Eye Networks

Paralax

Crown Security Services

Top Security

IDIS

MPL

Bydemes

HD Security

Distri Company

ASSA ABLOY

VideoGuard

Sequrix

VAIBS

Secusoft

Traka ASSA ABLOY

CSL

BHVcertificaat.online

Advancis

Hikvision

ADI

Seagate

G4S

Alphatronics

OSEC

Gold-IP

Seris

ARAS

Teletek

Centurion

SmartCell

Masset

Paraat

Synguard

Service Centrale Nederland

EAL

Lobeco

Bosch Security Systems

Brivo

2N

Trigion

Network Optix

Add Secure

i-Pro

Akuvox

Oribi ID Solutions

NIBHV

Ajax Systems

CDVI

Uniview

Alarm Meldnet

Unii

Intrasec

Optex

VVNL

Regio Control Veldt

MOBOTIX

HID

Multiwacht

Kidde Commercial

SOBA

Connect Security

ASIS

Aritech

VEB

Dero Security Products

Milestone

Nenova

SmartSD

VGN Group

Genetec

1,25 miljoen euro tegen overlast asielzoekers in regionale trein

28 augustus 2021
Redactie
07:03

De provincies Overijssel en Drenthe trekken respectievelijk 1 en 0,25 miljoen euro uit om de zogenoemde ‘vliegende teams’ in stand te houden. Die bestaan uit boa’s die de door asielzoekers uit ‘veilige landen’ veroorzaakte overlast in de trein van Zwolle naar Emmen moeten tegengaan.

Asielzoekers uit met name Noord-Afrikaanse landen zorgen al geruime tijd voor grote overlast in en rond Ter Apel, waar het grootste asielzoekersopvangcentrum van Nederland is gevestigd. Ook in het openbaar vervoer van Ter Apel naar Emmen en Emmen naar Zwolle gaat het regelmatig mis. De ‘veiligelanders’ reizen zonder kaartje, weigeren een mondkapje te dragen, richten vernielingen aan en bedreigen en bespugen medewerkers van de vervoersbedrijven. Om deze overlast tegen te gaan worden op de zogenoemde Vechtdallijn, de spoorlijn van Zwolle naar Emmen, sinds enige tijd ‘vliegende teams’ ingezet.

Maatregelen
Vorig jaar werd besloten de overlast aan te pakken met onder andere reisverboden voor overlastveroorzakers en stewards met een bodycam. Het permanent mee laten rijden van boa’s op de treinen zou met 2,4 miljoen euro per jaar te duur worden. Daarom werd besloten flexibele teams in te zetten. Dat kost 1,5 miljoen euro per jaar. Arriva, dat de treindienst in het oosten van Nederland exploiteert, ontvangt een flinke tegemoetkoming in deze kosten van de provincies, die formeel opdrachtgever zijn van de treindienst. Omdat de in januari gestarte proef met de vliegende teams goed bevallen is, hebben de provincies nu besloten de subsidiëring van het project te continueren. Wel is nog goedkeuring van Gedeputeerde Staten nodig.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Videoguard

Distri Company

Boon Edam

SequriX

Suricat

Wordt een partner