Beveiliging nieuws

Onze partners

VAIBS

Paxton

Genetec

HD Security

IDIS

Secusoft

ASSA ABLOY

Securitas

CSL

CardAccess

Centurion

Service Centrale Nederland

Crown Security Services

Lobeco

Dero Security Products

Seagate

EAL

Koninklijke Oosterberg

2N

PG Security Systems

Optex

OSEC

Dahua

Ajax Systems

DZ Technologies

Traka ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

SmartSD

Top Security

Explicate

Avigilon Alta

Masset Solutions

Paraat

GFT

Uniview

SMC Alarmcentrale

ASIS

Hanwha Vision Europe

Eizo

VVNL

Connect Security

Gold-IP

CDVI

Advancis

G4S

NIBHV

SmartCell

Nenova

VideoGuard

Bydemes

Brivo

Sequrix

Regio Control Veldt

Nimo Drone Security

VBN

Alarm Meldnet

i-Pro

Multiwacht

Milestone

HID

Unii

Oribi ID Solutions

VEB

Alphatronics

Trigion

NetworxConnect

Nimo Dog Security

Add Secure

De Beveiligingsjurist

RoSecure

ADI

Bosch Security Systems

SOBA

Akuvox

ARAS

Hikvision

MPL

JMB Groep

Kiwa

20face

Eagle Eye Networks

Seris

15 procent Nederlanders maakte WhatsApp-fraude mee in 2020

10 februari 2021
Redactie
11:06

WhatsApp-fraude of vriend-in-nood-fraude: het komt steeds vaker voor. Dat concludeert het Centre of Expertise Cybersecurity van de Haagse Hogeschool op basis van een onderzoek onder 20.000 Nederlanders. Vorig jaar werd 15 procent van de Nederlanders benaderd. 5 procent daarvan trapte erin.

Criminelen benaderen slachtoffers via WhatsApp en proberen ze te overtuigen dat zij een familielid of bekende zijn met een nieuw telefoonnummer. Vervolgens vragen ze om geld. Tot nu toe waren er volgens het Centre of Expertise Cybersecurity van De Haagse Hogeschool geen cijfers die een volledig beeld gaven van de impact van deze fraudevorm in Nederland.

Schadebedragen
Het blijkt dat in 2020 zo’n 15 procent van de Nederlanders een poging meemaakten en 5 procent daarvan maakte daadwerkelijk geld over. Dat komt neer op 0,7 procent van de Nederlanders.
Meer dan de helft van de slachtoffers betaalde minder dan 750 euro aan de oplichters, ongeveer een kwart betaalde bedragen tussen de 750 en 2.500 euro en 1 op de 5 betaalde meer dan 2500 euro. Nadat mensen doorhadden dat ze bedrogen waren, nam 81 procent contact op met de bank, 71 procent met de politie en 37 procent met de Fraudehelpdesk.

Psychische gevolgen
Opvallend genoeg rapporteren slachtoffers van WhatsApp-fraude dat de psychische gevolgen ernstiger zijn dan de financiële gevolgen. “Dat heeft nogal wat implicaties”, zegt Rutger Leukfeldt, co-auteur van het onderzoek en lector aan De Haagse Hogeschool. “Onderzoek naar slachtofferschap leert ons dat slachtoffers vooral gehoord willen worden. Banken, politie, de fraudehelpdesk maar ook WhatsApp moet deze fraudevorm serieus nemen.”

Bekijk hier de factsheet ‘Whatsapp fraude in Nederland’(pdf)

In een uitzending van EenVandaag 8 februari over Whatsappfraude vertelt Rutger Leukfeldt over zijn onderzoek naar Whatsappfraude / Vriend-in-nood-fraude.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

MPL

Wordt een partner