21 procent meer lichte bedrijfswagens gestolen
In het eerste halfjaar van 2023 zijn er 2.917 personenvoertuigen gestolen. Dit is 1 procent meer dan in 2022 over dezelfde periode. De diefstal van lichte bedrijfswagens is met 21 procent gestegen naar 783 stuks. Motorfietsdiefstal is licht gestegen met 3 procent. Brom- en snorfietsen dalen met 20 procent.
Het totaal aantal diefstallen van voertuigen is met 9 procent gedaald; 10.822 in 2022 en 9.831 in 2023. Het terugvindpercentage van personenauto’s is licht gestegen van 40 naar 42 procent, zo meldt het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Meest gestolen
Januari 2023 liet nog een zeer forse stijging zien van de diefstal van personenauto’s, maar de maanden erna daalde het aantal diefstallen. Toyota, vooral de RAV4 en de C-HR, werd het meest gestolen en laat met 560 stuks een stijging zien van ruim 18 procent. Diefstal van de Fiesta en de Focus zorgden bij Ford voor een opvallende stijging van 22 procent. De Mercedes Sprinter (+54%), wordt het meest gestolen in Zuid-Holland en Brabant. Het lagere terugvindpercentage valt op bij Lexus (23%), Mazda (28%), BMW (34%) en Toyota (35%).
De diefstal van elektrisch/hybride voertuigen is met 27 procent gestegen. Deze stijging van 470 naar 597 stuks komt met 447 stuks bijna geheel voor rekening van Toyota. Slechts 6 procent (35 stuks) van het totale aantal gestolen elektrisch/ hybride personenvoertuigen betreft een volledig elektrisch voertuig.
Extra beveiliging beste preventie
Een alarmsysteem met CCV-keurmerk bij alle voertuigcategorieën blijft een belangrijke aanbeveling. Vooral als het wordt gecombineerd met een mechanische beveiliging op stuur, versnellingspook of rempedaal lijkt het de meest effectieve beveiliging te zijn. Bovendien is het uitschakelen van keyless entry of een KE01 Keyless protector ook een goede beveiliging”, zegt manager Rudi Welling van het LIV. “Wat ons wel zorgen baart, is de gestage toename van de verduistering van voertuigen. Ook in het buitenland verduisterde voertuigen duiken steeds vaker in Nederland op. Andersom duiken verduisterde Nederlandse voertuigen ook op in Frankrijk. Het lijkt een internationaal probleem te worden waar we nog geen gepaste aanpak voor hebben.”