Beveiliging nieuws

Onze partners

CDVI

Gold-IP

Regio Control Veldt

Alphatronics

Uniview

Paraat

MPL

Brivo

ASSA ABLOY

VBN

GFT

SmartCell

Dero Security Products

NetworxConnect

Connect Security

i-Pro

ASIS

Genetec

HD Security

Oribi ID Solutions

Bydemes

NIBHV

Add Secure

HID

Eagle Eye Networks

Trigion

Sequrix

Avigilon Alta

Bosch Security Systems

Top Security

Seagate

SMC Alarmcentrale

CardAccess

ARAS

DZ Technologies

Dahua

Explicate

Nimo Dog Security

ADI

Securitas

JMB Groep

Ajax Systems

VEB

Koninklijke Oosterberg

Akuvox

Unii

Traka ASSA ABLOY

EAL

Masset Solutions

2N

Milestone

VVNL

PG Security Systems

Advancis

Hanwha Vision Europe

Nimo Drone Security

CSL

Optex

VideoGuard

BHVcertificaat.online

Alarm Meldnet

Hikvision

Lobeco

OSEC

Service Centrale Nederland

Seris

Secusoft

Kiwa

Eizo

Paxton

SmartSD

De Beveiligingsjurist

G4S

RoSecure

Multiwacht

20face

VAIBS

Nenova

Centurion

Crown Security Services

IDIS

Boon Edam

SOBA

3 jaar geëist voor grootschalige handel in persoonsgegevens

16 mei 2022
Redactie
14:37

Tegen een 35-jarige man uit Heerenveen is een gevangenisstraf van 3 jaar geëist en het terugbetalen van het wederrechtelijk voordeel van €318.050,63. Hem wordt verweten dat hij door het handelen in digitale lijsten met persoonsgegevens, zogenaamde leads, een grote bijdrage heeft geleverd aan bankhelpdeskfraude met mogelijke vele gedupeerden wereldwijd.

Handel in ‘leads’ is één van de vele vormen van cybercriminaliteit, waarbij het beschikken over lijsten met telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens wezenlijk is. Cybercriminelen als verdachte zijn daarbij van essentieel belang. Al in 2020 werd in Friesland onderzoek gedaan naar een groep verdachten die zich schuldig zouden maken aan een vorm van phishing, waarbij slachtoffers een sms bericht ontvangen met daarin een link. Als daarop geklikt wordt, wordt het slachtoffer naar een valse internetpagina geleid, die sterk lijkt op de echte site van bijvoorbeeld een bank.

Grote schaal
De inloggegevens die de slachtoffers op die website invoeren, komen terecht bij fraudeurs. Om die feiten te kunnen plegen, moeten zij de beschikking hebben over grote hoeveelheden persoonsgegevens zoals lijsten met telefoonnummers, e-mailadressen, woonplaatsen, inkomens en interesses. Deze leads worden via internet verhandeld. In het onderzoek duikt de naam van ‘Han Solo’ op, die leads verkoopt via Telegram. Op 25 februari 2021 start het Cybercrimeteam Noord-Nederland een onderzoek naar deze Han Solo, ook wel jedihans. Een naam die in diverse onderzoeken naar cybercriminaliteit naar voren komt. De indruk is dat Han Solo op grote schaal in heel Nederland leads levert; een indruk die in de loop van het onderzoek meer en meer bevestigd wordt.

Drijfveer
Sterker nog, deze Han Solo blijkt op nationale schaal een grote, misschien wel de grootste speler in de online markt van leads te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat een 35-jarige Heerenvener schuilgaat achter de naam. Hij wordt op 29 juni 2021 aangehouden. De Officier van Justitie: “Zijn enige drijfveer is geldelijk gewin en wie wat met de door hem verstrekte gegevens doet: hij lijkt er niets om te geven. Ouderen die het slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude, mensen die in een WhatsApp-fraude trappen en veel geld kwijtraken? Het deert hem niet. Het door verdachte mede veroorzaakte leed dat door zijn handelen mogelijk is gemaakt kan en mag niet worden onderschat. Geconstateerd moet worden dat hij voor zijn handelen geen enkele verantwoordelijkheid neemt.”
Uit het onderzoek volgt dat de verdachte zich onder andere in cadeaukaarten van bol.com en Bitcoin liet betalen. De waarde in zijn wallet was op het moment van inbeslagname op 21 november 2021 €190.000,-. “Voor €100 krijg je tienduizend telefoonnummers; uw en mijn nummer zijn dus een eurocent waard. Dat betekent ook dat de handel in leads alleen echt lucratief is voor de grote spelers, voor spelers als verdachte”, aldus de officier.

Schade
Deze zaak staat niet op zich. De totale schade van online fraude in Nederland bedroeg in 2021 een slordige 62,5 miljoen euro, een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De belangrijkste boosdoener: bankhelpdeskfraude, waarvoor lijsten met telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens nodig zijn. Wat opvalt is de hoeveelheid gegevens die verhandeld wordt. Vooral het bij verdachte aangetroffen bestand met een kwart miljard aan gebruikersgegevens uit de Verenigde Staten springt in het oog, evenals welke soort gegevens het betreft.
De Officier van Justitie hierover: ”Er worden ‘persoonlijke interesses’ verhandeld en dat maakt maar weer eens duidelijk hoe kwetsbaar ieder van ons is. Het kan immers gaan om ideologische interesses, geloofsovertuigingen of seksuele voorkeur. Het belang om dergelijke gegevens privé te houden is natuurlijk groot en staat in schril contrast tot de handelswaarde ervan. Voor 100 euro krijg je tienduizend telefoonnummers; uw en mijn nummer zijn dus een eurocent waard. Dat betekent ook dat de handel in leads alleen echt lucratief is voor de grote spelers, voor spelers als verdachte. De bewezen feiten moeten dan ook worden bestraft met een forse gevangenisstraf.”

Wat kan men zelf doen?
Veel vormen van cybercriminaliteit zijn te voorkomen. Scherm je identiteit goed af op social media, verspreid op foto’s geen gegevens (adres, BSN nummer, bankrekening) die handig zijn voor criminelen, klik niet (zomaar) op links. Ga niet in op verzoeken van relatief onbekenden, ook niet digitaal. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Voor de bestrijding van cybercriminaliteit werken OM en politie ook samen met private partners. Veel informatie is te vinden op om.nl en politie.nl, maar ook bij veiliginternetten.nl, sites van banken en hulpverleningsinstellingen en bij meldpunten als de fraudehelpdesk, de Kamer van Koophandel en brancheorganisaties.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

MPL

Videoguard

Wordt een partner