Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

G4S

Alphatronics

LUGN

Uniview

Kidde Commercial

Top Security

Paraat

Akuvox

OSEC

Trigion

Seris

Add Secure

Unii

VBN

Advancis

HD Security

Distri Company

Alarm Meldnet

Lobeco

Paxton

Optex

Genetec

VideoGuard

Service Centrale Nederland

Masset

Sequrix

Dero Security Products

MPL

Ajax Systems

ARAS

Aritech

CSL

i-Pro

SOBA

MOBOTIX

Network Optix

Connect Security

VEB

Synguard

EAL

Seagate

HID

2N

Bosch Security Systems

Crown Security Services

IDIS

ADI

Teletek

Hanwha Vision Europe

SmartCell

ASSA ABLOY

CDVI

Centurion

Oribi ID Solutions

Eagle Eye Networks

Milestone

Intrasec

SMC Alarmcentrale

ASIS

VisionPlatform.ai

SmartSD

Multiwacht

Regio Control Veldt

Secusoft

Paralax

NIBHV

BHVcertificaat.online

Traka ASSA ABLOY

Gold-IP

Eizo

Brivo

VGN Group

VAIBS

Nenova

Hikvision

Securitas

Bydemes

VVNL

822 nieuwe beveiligers tegen chaos op Schiphol

1 december 2022
Redactie
07:06

Schiphol verwacht dat de problemen bij de beveiliging vóór het aanstaande hoogseizoen voorbij zijn. Dat blijkt uit een intern crisisplan van de luchthaven, dat naar de luchtvaartmaatschappijen is gestuurd. Schiphol verwacht al in maart over 822 nieuwe beveiligers te beschikken.

Om de nieuwe beveiligers te vinden, wordt samen met de vijf op de luchthaven actieve beveiligingsbedrijven een wervingscampagne opgezet. Schiphol betaalt beveiligingsbedrijven een hoger tarief, zodat de op de luchthaven gestationeerde beveiligers 2,5 euro per uur extra kunnen verdienen. Ook worden de roosters en de pauzeruimtes verbeterd om het werk aantrekkelijker te maken. Waarschijnlijk is dit voor Schiphol nog altijd goedkoper dan de claims die anders van luchtvaartmaatschappijen kunnen worden verwacht omdat die vluchten moeten schrappen of ernstige vertraging oplopen. Alleen al de KLM verklaart 175 miljoen euro schade te hebben geleden door de chaos.

Marechaussee
Of de 822 extra beveiligers een einde gaan maken aan de lange wachtrijen is niet zeker. Recent werd nog bekend gemaakt dat niet meer de beveiliging, maar de Koninklijke Marechaussee de ‘bottleneck’ vormt. Zolang veel hokjes van de paspoortcontrole gesloten blijven, zullen de rijen met passagiers niet korter worden. Ook zijn er capaciteitsproblemen bij de kofferafdelingen. Daarnaast heeft Schiphol volgens FNV nog altijd met een flinke uitstroom van beveiligers te maken, waardoor eigenlijk 1000 nieuwe beveiligers nodig zouden zijn.
De problemen zijn het gevolg van de coronacrisis. Toen vrijwel niet meer gereisd kon worden, is veel luchthavenpersoneel vertrokken, waaronder met name beveiligers. Nadat de lockdowns werden beëindigd, had dit personeel elders werk gevonden en was het niet meer van plan om terug te keren naar de luchthaven.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Videoguard

Seagate

Suricat

Boon Edam

SequriX

Wordt een partner