Aandacht voor beveiligingsbewustzijn bedrijven
Vandaag start de campagne van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) om het beveiligingsbewustzijn van medewerkers bij bedrijven en instellingen te vergroten.
De NCTb richt zich met deze campagne in eerste instantie op de bedrijven die aangesloten zijn op het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding (ATb) zoals Schiphol en elektriciteitsbedrijven. Ook chemische, biologische, radiologische en nucleaire instellingen worden in de campagne benaderd om de alertheid onder medewerkers te stimuleren.
De dienst stelt dat bedrijven en instellingen veel winst kunnen boeken door hun personeel meer te betrekken bij de versterking van hun beveiliging. Techniek kan nooit de rol van mensen overnemen bij het herkennen van bijvoorbeeld voorbereidingen door terroristen of criminelen. Investeren in kennis en vaardigheid om afwijkend of verdacht gedrag te onderkennen en er vervolgens op te handelen wordt dan ook als zeer zinvol beschouwd. In samenwerking met de TU Delft, de Politieacademie en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en (semi)publieke organisaties heeft de NCTb de korte, praktische workshop ‘Zeker van je Zaak’ ontwikkeld.
Op 15 oktober en 16 november 2009 organiseert de NCTb trainingen voor beveiligings-functionarissen of opleidingsmedewerkers die leidinggevenden binnen hun organisatie kunnen ondersteunen bij het geven van de workshop. Ook de training wordt gratis ter beschikking gesteld. De komende maanden doet de Rijksvoorlichtingsdienst onderzoek naar de eerste effecten van de campagne.