Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Paraat

ASSA ABLOY

CSL

Multiwacht Security

Alphatronics

NIBHV

Genetec

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

G4S

WBN Security

Eizo

Synguard

VGN Group

VBN

Service Centrale Nederland

ASIS

Nenova

VIGI

Traka ASSA ABLOY

Uniview

Hanwha Vision Europe

Ajax Systems

Paralax

Secusoft

ADI

Van Dusseldorp Training

Top Security

Optex

Crown Security Services

HD Security

Teletek

Bosch Security Systems

OSEC

Eagle Eye Networks

SOBA

Bydemes

Gold-IP

Distri Company

ARAS

Centurion

Securitas

HID

Unii

i-Pro

OpenEye

IDIS

Seagate

Intrasec

Lobeco

Masset

LUGN

Paxton

Milestone

Connect Security

Aritech

Brivo

Advancis

Trigion

SmartCell

VAIBS

CDVI

Kidde Commercial

Seris

VVNL

Alarm Meldnet

VEB

Add Secure

Hikvision

2N

Sequrix

VisionPlatform.ai

MPL

Akuvox

MOBOTIX

Network Optix

SmartSD

Aanpak Voertuigcriminaliteit ten onder aan eigen succes

25 oktober 2018
Redactie
05:37

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) stopt ermee. Vooral omdat het aantal diefstallen van auto’s, vrachtwagens, caravans en motoren sterk is gedaald, vinden deelnemende partijen als politie, Openbaar Ministerie, TLN, Bovag, ANWB, RAI en verzekeraars het niet langer nodig om de stichting te blijven financieren.

Op 15 november zal in Driebergen nog eenmaal het AVc-café plaatsvinden. Dat wordt dan de laatste activiteit van de stichting, want na 31 december is het afgelopen. Volgens Titus Visser, die sinds april 2013 leiding geeft aan de stichting AVc komt dat vooral door het al geruime tijd dalende aantal diefstallen van voertuigen. Ook het eerste half jaar van 2018 nam dat aantal weer fors af ten opzichte van dezelfde periode in 2017, namelijk van 4254 naar 3643 (14%). Dat komt volgens Visser vooral door betere beveiliging. Die zorgt er ook voor dat meer diefstallen worden opgelost. In de eerste helft van 2017 gebeurde dat nog in 34,9 procent van de gevallen, terwijl het oplossingspercentage in de eerste helft van 2018 steeg tot 37,3 procent.

Slachtoffer van eigen succes
Volgens Visser is de stichting het slachtoffer geworden van het eigen succes. Door het voortdurend dalende aantal diefstallen van voertuigen ontstond met de financierende en participerende partijen de discussie of de organisatie nog wel noodzakelijk was. Daarnaast vinden de tien publieke en private partners de huidige formule niet meer passen bij de actualiteit van nu. Was destijds een brede aanpak relevant, tegenwoordig zien belanghebbenden meer heil in losse thema’s, zoals identiteitsfraude, manipulatie van elektronische sleutels en het hacken van automatisch rijdende auto’s. Begin september hielden de partijen een brainstorm om te kijken hoe de stichting in een andere vorm verder zou kunnen gaan. Een vorm die meer aansluit op de trend van ‘mobility as a service’. Voor Visser en zijn secretaris is het helaas afgelopen. De gedetacheerde medewerkers van de RDW en politie gaan weer terug naar de eigen organisatie. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit gaat voortaan de diefstalstatistieken publiceren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Distri Company

Seagate

SequriX

VIGI

Suricat

Wordt een partner