Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

ASIS

VideoGuard

Seagate

PG Security Systems

SMC Alarmcentrale

BHVcertificaat.online

Traka ASSA ABLOY

Brivo

NIBHV

Paraat

Securitas

Dero Security Products

ARAS

Bosch Security Systems

Aritech

Milestone

Alarm Meldnet

EAL

Alphatronics

IDIS

SmartSD

Add Secure

CDVI

Hikvision

Sequrix

Akuvox

CardAccess

Ajax Systems

20face

Genetec

Optex

Kiwa

Centurion

VBN

Avigilon Alta

OSEC

VVNL

ASSA ABLOY

Crown Security Services

Eagle Eye Networks

Lobeco

Connect Security

Network Optix

SOBA

2N

Service Centrale Nederland

Masset Solutions

i-Pro

Regio Control Veldt

Bydemes

VAIBS

Multiwacht

HID

Explicate

NetworxConnect

Secusoft

SmartCell

Top Security

Hanwha Vision Europe

VEB

DZ Technologies

HD Security

Gold-IP

Paxton

Advancis

CSL

G4S

Oribi ID Solutions

Nenova

ADI

Eizo

Seris

Uniview

Unii

Trigion

Aantal koperdiefstallen op het spoor historisch laag

8 februari 2020
Redactie
10:44

Het aantal koperdiefstallen op en rond het spoor is nog nooit zo laag geweest als het afgelopen jaar. Het aantal werd teruggebracht van 516 diefstallen in 2011 naar 65 in 2019. Dit komt met name door het nemen van een aantal succesvolle preventieve maatregelen, aldus spoorbeheerder ProRail.

ProRail is blij met de daling van het aantal diefstallen. In 2011 had het bedrijf tijdens het dieptepunt te maken met maar liefst 516 diefstallen of pogingen daartoe. Vanwege dit hoge aantal is de preventieve aanpak sterk verbeterd en met resultaat.

Aantal koperdiefstallen

Minder vertraging
Het stelen van koper op en rond het spoor is niet alleen levensgevaarlijk voor de koperdieven, maar kan ook veel overlast voor treinreizigers veroorzaken. De koperen kabels die worden gestolen zorgen ervoor dat onderdelen van het spoor hun werk kunnen doen. Wanneer dit wordt vernield, zorgt dit ervoor dat treinen niet meer kunnen rijden totdat de kabels zijn vervangen. In 2015 en 2016 zorgde de koperdieven voor meer dan 50.000 vertragingsminuten voor reizigers. In 2019 is ook dit aantal historisch laag.

Vertragingsminuten

Van bijna 3 miljoen euro naar 1,5 ton
Het herstellen van vernielde kabels kost de maatschappij veel geld. In 2011 kostte het herstellen van de schade bijna 3 miljoen euro. Hierbij gaat het dan alleen over de materiële kosten. De maatschappelijke kosten door de treinvertraging maken het schadebedrag nog vele malen groter. Gelukkig zijn ook de materiële kosten gedaald naar zo’n 150.000 euro. Iedere euro door diefstal blijft zonde van het geld, dus ProRail blijft zich inzetten om het aantal nog lager te krijgen.

Geschatte directe schade

Van koper naar aluminium
Het op steeds meer plekken vervangen van koper door aluminium, is een van de succesvolle preventieve maatregelen die ProRail neemt. Aluminium is vanwege de lagere verkoopwaarde een stuk minder diefstalgevoelig, maar aluminium bekabeling werkt voor het spoor even goed.
De preventieve aanpak heeft dus effect. Ook de goede samenwerking met de politie speelt hier een rol in. ProRail investeerde daarnaast in nog een aantal andere maatregelen, zoals de inzet van Big data, om te zien op welke plekken de kans op koperdiefstal het grootst is. Op die plekken laat ProRail bijvoorbeeld buitengewoon opsporingsambtenaren surveilleren. Ook is nog beter in kaart gebracht waar goed hekwerk voor preventie kan zorgen. En er wordt intensiever gebruik gemaakt van (mobiel) cameratoezicht.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Suricat

Aritech

Videoguard

Seagate

SequriX

Wordt een partner