Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Teletek

Unii

Trigion

Top Security

ASSA ABLOY

Seris

Paralax

Paxton

Seagate

Connect Security

Bydemes

ARAS

SOBA

Uniview

Eagle Eye Networks

Genetec

Advancis

Bosch Security Systems

Network Optix

SmartSD

Akuvox

VVNL

Alphatronics

CDVI

G4S

Milestone

MPL

Hikvision

ADI

SMC Alarmcentrale

Secusoft

Service Centrale Nederland

Distri Company

Add Secure

Optex

SmartCell

MOBOTIX

Kidde Commercial

Synguard

Centurion

Brivo

Sequrix

Alarm Meldnet

VEB

Intrasec

VisionPlatform.ai

2N

HID

Van Dusseldorp Training

Multiwacht Security

Aritech

Crown Security Services

LUGN

VBN

Traka ASSA ABLOY

Nenova

i-Pro

OpenEye

VAIBS

NIBHV

Gold-IP

Regio Control Veldt

Eizo

VGN Group

OSEC

Paraat

Securitas

ASIS

WBN Security

CSL

Lobeco

HD Security

VIGI

Hanwha Vision Europe

Ajax Systems

IDIS

Masset

Aantal koperdiefstallen op het spoor historisch laag

8 februari 2020
Redactie
10:44

Het aantal koperdiefstallen op en rond het spoor is nog nooit zo laag geweest als het afgelopen jaar. Het aantal werd teruggebracht van 516 diefstallen in 2011 naar 65 in 2019. Dit komt met name door het nemen van een aantal succesvolle preventieve maatregelen, aldus spoorbeheerder ProRail.

ProRail is blij met de daling van het aantal diefstallen. In 2011 had het bedrijf tijdens het dieptepunt te maken met maar liefst 516 diefstallen of pogingen daartoe. Vanwege dit hoge aantal is de preventieve aanpak sterk verbeterd en met resultaat.

Aantal koperdiefstallen

Minder vertraging
Het stelen van koper op en rond het spoor is niet alleen levensgevaarlijk voor de koperdieven, maar kan ook veel overlast voor treinreizigers veroorzaken. De koperen kabels die worden gestolen zorgen ervoor dat onderdelen van het spoor hun werk kunnen doen. Wanneer dit wordt vernield, zorgt dit ervoor dat treinen niet meer kunnen rijden totdat de kabels zijn vervangen. In 2015 en 2016 zorgde de koperdieven voor meer dan 50.000 vertragingsminuten voor reizigers. In 2019 is ook dit aantal historisch laag.

Vertragingsminuten

Van bijna 3 miljoen euro naar 1,5 ton
Het herstellen van vernielde kabels kost de maatschappij veel geld. In 2011 kostte het herstellen van de schade bijna 3 miljoen euro. Hierbij gaat het dan alleen over de materiële kosten. De maatschappelijke kosten door de treinvertraging maken het schadebedrag nog vele malen groter. Gelukkig zijn ook de materiële kosten gedaald naar zo’n 150.000 euro. Iedere euro door diefstal blijft zonde van het geld, dus ProRail blijft zich inzetten om het aantal nog lager te krijgen.

Geschatte directe schade

Van koper naar aluminium
Het op steeds meer plekken vervangen van koper door aluminium, is een van de succesvolle preventieve maatregelen die ProRail neemt. Aluminium is vanwege de lagere verkoopwaarde een stuk minder diefstalgevoelig, maar aluminium bekabeling werkt voor het spoor even goed.
De preventieve aanpak heeft dus effect. Ook de goede samenwerking met de politie speelt hier een rol in. ProRail investeerde daarnaast in nog een aantal andere maatregelen, zoals de inzet van Big data, om te zien op welke plekken de kans op koperdiefstal het grootst is. Op die plekken laat ProRail bijvoorbeeld buitengewoon opsporingsambtenaren surveilleren. Ook is nog beter in kaart gebracht waar goed hekwerk voor preventie kan zorgen. En er wordt intensiever gebruik gemaakt van (mobiel) cameratoezicht.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

SequriX

Seagate

VIGI

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Wordt een partner