Aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel blijft stijgen

Het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel is in tien jaar tijd (2012-2021) met 18 procent gestegen. Dat blijkt uit recent onderzoek van VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie. Een derde van de slachtoffers met ernstig letsel is een fietser van 55 jaar of ouder.
De ambitie van de overheid is nul verkeersslachtoffers in 2050, maar intussen stijgen de cijfers alleen maar. Als niet adequaat wordt ingegrepen, zal de spoedeisende hulp (SEH) in 2050 meer dan 75 duizend patiënten met ernstig letsel binnenkrijgen. VeiligheidNL pleit voor betere monitoring van locaties waar vaak ongevallen plaatsvinden, zodat de oorzaken weggenomen kunnen worden. Ook wil men effectieve interventies om het gedrag van verkeersdeelnemers te verbeteren. Verder is de organisatie voorstander van een verplichte fietshelm, omdat die tot een enorme reductie van het aantal gevallen van hersenletsel leidt.
Vooral fietsers slachtoffer
Twee derde van de verkeersslachtoffers die in 2021 op een SEH-afdeling werden behandeld was een fietser en een kwart van hen liep ernstig hersenletsel op, terwijl twee-derde iets had gebroken. Binnen de groep fietsers vallen de meeste slachtoffers in de leeftijd van 55 jaar en ouder (44%) en van 12 tot en met 24 jaar (19%). Bij fietsers met ernstig letsel is in de periode 2012-2021 sprake van een stijgende trend (+29%). Deze stijgende trend wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van het aantal enkelvoudige fietsongevallen (+26%). Onder fietsers van 55 jaar en ouder steeg het aantal enkelvoudige fietsongevallen zelfs met 42 procent. Een oorzaak is de hogere snelheid die met elektrische fietsen kan worden gereden. Vooral onder jongeren (12-17 jaar) steeg het aantal SEH-behandelingen daardoor enorm. In totaal zijn vorig jaar 110.000 verkeersslachtoffers behandeld op de SEH, waarvan 66.600 met ernstig letsel.