Complete oplossingen voor minder werkdruk in de zorg

Zeker in deze crisisperiode kampen zorginstellingen met een schreeuwend tekort aan personeel. Met moderne technologie is een deel van de werkdruk te verminderen, vertelde Hikvision tijdens een webinar over oplossingen voor de zorg. De fabrikant ontwikkelt deze samen met IQ Messenger en Keplervision.

Een ziekenhuis, verpleeghuis of andere zorginstelling zit vaak complex in elkaar. Het is dan een uitdaging om de processen met automatisering te ondersteunen. In het geval van toezicht komt dan ook nog de privacy om de hoek kijken. Dat aspect is extra gevoelig in een omgeving met kwetsbare mensen, zoals een zorginstelling. Het is aan de fabrikant en de leverancier van de systemen om daarmee rekening te houden.

Geïntegreerde oplossing
Hikvision ziet veel mogelijkheden in de zorg en heeft daarvoor een nieuwe accountmanager aangesteld. Marc van de Heuvel werkte eerder bij Sabelco en Mobotix en is sinds 2009 actief in de beveiliging. Tijdens het webinar schetste hij de mogelijkheden vanaf de binnenkomst op het parkeerterrein met toegangscontrole op basis van kentekenherkenning en intercoms tot en met bewaking van patiënten in hun kamer, zodat verplegend personeel automatisch gewaarschuwd wordt bij calamiteiten. De kracht van de technologie is volgens Van de Heuvel dat alles geïntegreerd werkt, wat het voor medewerkers niet alleen makkelijker maakt, maar wat ook veel tijd scheelt. Hikvision ontwikkeld dergelijke geïntegreerde oplossingen niet alleen, maar werkt daarvoor samen met technologiepartners. In dit geval Keplervision Technologies en IQ Messenger.

Overzichtelijk totaalbeeld
Van de Heuvel presenteerde een aantal noviteiten en bestaande producten van Hikvision voor de zorg. Zo kan bij alle ingangen het aantal binnenkomende en vertrekkende mensen worden vastgesteld. Zo is te voorkomen dat het te druk wordt in het gebouw of op bepaalde afdelingen. Alle ‘people counting’-sensoren zijn te koppelen, zodat een overzichtelijk totaalbeeld ontstaat.
Interessant zijn ook de contactloze identificatieterminals. Deze werken op basis van gezichtsherkenning. Nieuw is een complete terminal met gezichtsherkenning, die desgewenst ook de lichaamstemperatuur van de passant meet. Het gaat om de recent geïntroduceerde DS-2CD6W32FWD-IVSD. Er zijn ook andere oplossingen die alarm genereren als iemand naar binnen wil met een te hoge lichaamstemperatuur, wat zou kunnen wijzen op coronabesmetting. De software herkent tot 30 gezichten gelijktijdig en voert daar de meting op uit. Een bekertje hete koffie genereert daarom geen alarm. Van de Heuvel wees erop dat het geen medische apparatuur is en dat daarom altijd een tweede check door een bevoegd persoon nodig is om uitsluitsel te krijgen.

Automatisch monitoren van patiënten
Namens Keplervision Technologies nam Floris Nat deel aan het webinar. Zijn bedrijf is een spin-off van de Universiteit van Amsterdam en houdt zich bezig met kunstmatige intelligentie op basis van computervision en deep learning. Hij demonstreerde hoe met slimme software patiënten automatisch kunnen worden gemonitord. Als basis kan een groothoek- of fisheyecamera worden gebruikt, die elk deel van de patiëntenkamer in beeld brengt.

Per patiënt is in te stellen wat alarmerend is.

Zolang er niets aan de hand is, wordt het beeld vanwege de privacy van de patiënt geblurd. Gaat het mis, de patiënt valt bijvoorbeeld uit bed, dan ontvangen de zorgverleners een alarmbericht op hun smartphone, compleet met scherpe beelden. Per patiënt is in te stellen wat alarmerend is. Sommige patiënten mogen bijvoorbeeld niet zelfstandig hun bed verlaten. Volgens Nat werkt het uiterst nauwkeurig. Traditionele systemen genereren veel onnodig alarm, waardoor zorgverleners handen tekort komen. Het systeem van Keplervision zou, mits goed en deskundig gekalibreerd, hooguit één onnodige melding per kamer in de vijftien dagen geven. Hikvision beveelt voor de deze toepassing de DS-2CD6W32FWD-IVSD aan. Dit is een groothoekcamera die in de hoek van een kamer gemonteerd kan worden, bij wisselende lichtomstandigheden goed beeld geeft en die vandaalbestendig is.

Alarmerende situaties
Nog enkele producten die goed in de zorg zijn te gebruiken zijn de DS-PEA1-N1. Dit is een alarmpaneel met paniekfunctie. Het geheel lijkt op een intercom, maar biedt als bijzondere functies detectie van verontrustend geluid en spraakherkenning.
Voor het optisch signaleren van alarmerende situaties is de iDS-2CD8426G0/B-1 ontwikkeld. Dit is een camera met twee ver uit elkaar geplaatste beeldsensoren, waarmee afstand en grootte van een object is te bepalen. Met een dergelijke camera is nauwkeurig vast te stellen of iemand valt, lang blijft zitten, rondhangt of zich op een andere manier gedraagt, dat hulp gewenst Verder brengt Hikvision sinds kort een aantal grote elektronische displays, waarop mededelingen, waarschuwingen en videobeelden weergegeven kunnen worden. Ook voor meldkamers zijn grote, koppelbare displays leverbaar.

Medisch gecertificeerd
Namens IQ Messenger voerde Maartje Boschman het woord tijdens het webinar. Haar bedrijf is gespecialiseerd in de logistiek van alarmmeldingen. Het ontwikkelt systemen die ervoor zorgen dat meldingen bij de juiste persoon terecht komen. Steeds vaker gaan die meldingen vergezeld van beeld. Dat kan veel tijd besparen in de zorg, omdat de zorgverlener bij een melding op zijn smartphone kan nagaan of er echt iets ernstigs aan de hand is. Als dat het geval is kan hij onderweg naar de kamer al bepalen hoe hij gaat handelen en of assistentie van collega’s nodig is. IQ Messenger is medisch gecertificeerd, waardoor ook medische apparatuur mag worden aangesloten. Als die een melding geeft, bereikt die op dezelfde manier de meldkamer of de smartphones van het personeel. Per patiënt is in te stellen hoe en wanneer de software moet alarmeren. Verder is het systeem geschikt voor een surveillanceronde, waarbij het dan niet nodig is patiënten te storen door hun kamer binnen te gaan.

Het complete webinar is via deze link terug te zien.

Gedeeld

Geef een reactie