ACM in actie tegen malafide slotenmakers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) komt in actie tegen de malafide praktijken van partijen die zich voordoen als slotenmakers en misbruik maken van consumenten die hun huis niet meer in kunnen. Soms worden bewoners onder bedreiging gedwongen om rekeningen tot wel 8000 euro te betalen.
Het is inmiddels een bekend probleem. Bedrijven die 24/7 uur service leveren en boven in de zoekresultaten staan. Na een slot vervangen te hebben, blijft de consument met een torenhoge rekening zitten. Daar komt bij dat vaak slecht werk wordt geleverd en er geen contactmogelijkheid is voor klachten. Daarom laat de ACM consumenten weten hoe zij een betrouwbare slotenmaker kunnen vinden.
Google
De ACM heeft recent Google verzocht om online advertenties van onbetrouwbare partijen te verwijderen. De volgende stap is het laten verwijderen van de websites van malafide slotenmakers. Zo wil de ACM schade voor consumenten voorkomen en oneerlijke concurrentie met betrouwbare slotenmakers tegengaan. Naar een aantal specifieke partijen doet de ACM nog onderzoek. Hieruit kunnen boetes of lasten onder dwangsom volgen.
Brede aanpak
De afgelopen periode ontving de ACM veel meldingen van consumenten die gedupeerd werden door een onbetrouwbare slotenmaker die zij te hulp riepen in een noodsituatie. Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: “Gezien de ernst van de problemen hanteren wij een brede aanpak. Het is belangrijk dat consumenten weten dat zij goed moeten opletten als zij de hulp willen inroepen van een slotenmaker als zij buitengesloten zijn.”
Wat is het probleem?
Consumenten die zichzelf buiten sluiten, zoeken op internet een slotenmaker die de deur voor hen kan openen. Via advertenties op internet komen zij gemakkelijk in contact met een partij die zich voordoet als slotenmaker en die voor hoge bedragen (tot wel 8000 euro) de klus uitvoert. Dit komt doordat tot voor kort de bovenste zoekresultaten en advertenties vaak van deze onbetrouwbare partijen waren. De websites bevatten misleidende informatie of missen belangrijke informatie over het bedrijf achter de advertentie, zodat de consument met zijn klacht nergens terecht kan. Ook wordt vooraf niets gemeld over de kosten.
Hardnekkig
Het gaat volgens de ACM om netwerken van personen en bedrijven die steeds van naam, website en telefoonnummer wisselen en professionele verhullingstechnieken toepassen. Daarom zijn de praktijken ook zo hardnekkig.
Een belangrijk onderdeel van de aanpak van de ACM is ook voorlichting aan consumenten via haar consumentenloket ACM ConsuWijzer. Consumenten vinden op www.consuwijzer.nl tips hoe zij een betrouwbare partij kunnen vinden als zij in nood zijn en hulp nodig hebben van een slotenmaker, maar ook van een betrouwbare loodgieter, ongediertebestrijder of lekdetectiebedrijf. Dezelfde onbetrouwbare partijen zijn namelijk ook in deze branches actief.
Wat doet de ACM?
De aanpak van de ACM is erop gericht om te voorkomen dat de consument in nood via de zoekresultaten op zijn telefoon wordt doorgeleid naar een onbetrouwbare slotenmaker. Zo kunnen onbetrouwbare slotenmakers inmiddels niet langer gebruik maken van Google Advertenties, doordat Google na overleg met de ACM deze advertenties heeft verwijderd en nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toestaat. Bedrijven die klanten via telefoon of internet naar malafide slotenmakers doorverwijzen (leadbedrijven) heeft de ACM opgedragen te stoppen met het aanbrengen van klanten bij onbetrouwbare slotenmakers. Na signalen van de ACM over het gebruik van valse gegevens bij registraties heeft SIDN domeinregistraties van websites van onbetrouwbare partijen gecontroleerd en geschrapt. Ook heeft de ACM telefoonnummers laten blokkeren van partijen die deze voor malafide praktijken gebruiken.
Bij deze brede aanpak werkt de ACM samen met de politie, SIDN, het CCV en buitenlandse toezichthouders. Ook heeft de ACM nauw contact met fraudeteams van banken en met de brancheorganisatie van slotenmakers.









































































































