Actuele thema’s tijdens bijzonder geslaagd SST 2024

Innovaties, wet- en regelgeving, cultuur en verandering, inflatie en economie, personeelsgebrek en cybercrime. Dat zijn zoal de uitdagingen waarmee de beveiligingsinstallateur van vandaag te maken heeft, zo bleek tijdens het grootschalige evenement SST 2024, georganiseerd door SmartSD, dat tal van oplossingen bood aan de ongeveer duizend aanwezige installateurs.
Samen groeien. Dat wat het thema van deze editie van SST (Smart Security Technology). Tijdens de spectaculaire opening in de enorme hal van het Inspyrium in Cuijk stelde dagvoorzitter Donatello Piras van BNR Radio dat technische innovatie een voorwaarde is om de markt te kunnen laten groeien. Daar was maar iets meer dan de helft het mee eens.

“Technologie is weliswaar belangrijk, maar er is meer nodig om tot een kwalitatief goede beveiliging te komen”, reageerde Tom Li, general manager van Hikvision Europe, die deel uitmaakte van een panel van vijf captains of industry. “Innovatie wordt toegejuicht, maar toepassing is vaak ingewikkeld vanwege achterlopende regelgeving”, voegde president Kevin Chen van Dahua Western Europe toe. “Zo zou kunstmatige intelligentie veel kunnen betekenen, als de strenge privacywetten dat niet zouden verbieden.”
Security as a Service
“Behalve nieuwe technologie zijn ook nieuwe bedrijfsmodellen nodig om te kunnen groeien”, merkte directeur Global Marketing, Communications and Training Pieter van Looveren van Bosch Security Systems op. “De klant van morgen wil niet meer betalen voor een product, maar voor wat het product doet.” Vooral voor het MKB is dat lastig, omdat veel voorgefinancierd moet worden. Met cloud-oplossingen is dat dan weer deels te ondervangen, doordat geen dure servers en software op de locaties aanwezig hoeven te zijn”, aldus vice-president Europe Moar Alkelai van Risco Group. “Maar zowel fabrikanten als distributeurs en klanten zullen in deze ontwikkeling mee moeten gaan, om Security as a Service een succes te laten worden.”
Nieuwbouw versus vervanging
De bouwcrisis is goed voor de vervangingsmarkt, stelde de dagvoorzitter. 75 procent van de omzet zou al gehaald worden uit vervanging van oude installaties. “Een crisis is nooit positief”, aldus Li. “Je ziet dat de markt verandert en dat diensten belangrijker worden. Wij stemmen de techniek daarop af.” Van Looveren: “Er liggen grote kansen, maar dat is niet aan de bouwcrisis te danken. Mensen blijven in beveiliging investeren, maar de eisen veranderen, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en duurzaamheid. Volgens Alkelai zijn de nadelen van de bouwcrisis groter dan de voordelen voor de vervangingsmarkt. De inflatie en economische krimp hebben ook gevolgen, maar die vallen volgens de meesten wel mee. Van Looveren: “Mensen worden voorzichtiger met geld uitgeven, maar worden ook zuiniger op wat ze hebben en daarvoor is weer beveiliging nodig.” “Economische krimp is wel slecht voor de innovatie”, aldus verkoopdirecteur Onur Kasaba van Tele2. Chen en Li blijven positief over de markt in Nederland.
Beurs en seminars
Centraal tijdens SST stond een beurs met een groot aantal van de door SmartSD vertegenwoordigde fabrikanten. Wat deze toonden, is in een eerder artikel beschreven. Verder vond een interessant seminarprogramma plaats, waarbij nieuwe verdienmodellen, Internet of Things en cybersecurity tot de onderwerpen behoorden. Zoals gebruikelijk kwamen de deelnemers niets te kort. Op verschillende plaatsen stonden grappige voertuigjes waar superieure koffie, patat, snacks en drankjes konden worden gehaald. De distributeur was ook met de volle sterkte aanwezig om vragen van bezoekers te beantwoorden en veel exposanten hadden een mooie stand laten bouwen om uitstekend voor de dag te komen. Het was allemaal niet voor niets gedaan, want de inspanningen van SmartSD om bezoekers te werven, hadden hun vruchten afgeworpen en geleid tot een ongekend aantal deelnemers uit Nederland en omringende landen.