Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Regio Control Veldt

BHVcertificaat.online

Service Centrale Nederland

PG Security Systems

NetworxConnect

ADI

2N

CSL

Securitas

Crown Security Services

Sequrix

Advancis

Ajax Systems

Trigion

Explicate

Paraat

Akuvox

Dero Security Products

Eagle Eye Networks

IDIS

CardAccess

NIBHV

EAL

Nenova

Milestone

GFT

ARAS

Alphatronics

Paxton

Optex

20face

Lobeco

VEB

Seris

Genetec

Centurion

Masset Solutions

OSEC

ASSA ABLOY

HD Security

CDVI

Seagate

VVNL

Add Secure

SOBA

Brivo

Bosch Security Systems

G4S

Secusoft

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

Gold-IP

Alarm Meldnet

Top Security

HID

Avigilon Alta

Traka ASSA ABLOY

RoSecure

VAIBS

Connect Security

Hanwha Vision Europe

Kiwa

Uniview

SmartCell

i-Pro

Nimo Drone Security

Unii

ASIS

Oribi ID Solutions

Network Optix

Eizo

Bydemes

Nimo Dog Security

SmartSD

JMB Groep

De Beveiligingsjurist

DZ Technologies

VBN

VideoGuard

Hikvision

AH stopt met naambordjes vanwege agressie

18 juni 2024
Redactie
06:04

Albert Heijn heeft besloten de namen van medewerkers van hun naambordjes te verwijderen als reactie op de toename van agressie tegen personeel. Dit besluit komt nadat het bedrijf meer dan duizend meldingen van medewerkers ontving over verbale en fysieke agressie, waaronder spugen, duwen en uitschelden.

Volgens woordvoerder Selma Nederhoed is de agressie tegen medewerkers sinds de coronapandemie aanzienlijk toegenomen. Medewerkers worden vaak geconfronteerd met vragen zoals: “Wie denk je wel niet dat je bent?” wanneer ze klanten aanspreken op bijvoorbeeld het meenemen van een step de winkel in. Albert Heijn vermoedt dat het werkelijke aantal incidenten hoger ligt dan wat wordt gemeld.
Uit een enquête onder werknemers bleek dat 70 procent van de medewerkers het onprettig vindt om een naambordje te dragen. Daarom staat vanaf vandaag op de naambordjes ‘Wij zijn Team Albert Heijn’. Het management draagt sowieso deze nieuwe naambordjes, terwijl vakkenvullers kunnen kiezen tussen de nieuwe badge of helemaal geen naambordje.

Bescherming van persoonlijke informatie
Nederhoed erkent dat het verwijderen van namen niet alle problemen oplost, maar het kan de situatie minder persoonlijk maken. “Collega’s werden soms opgezocht op social media, wat nare reacties uitlokte”, zegt ze. Albert Heijn lanceerde ook een campagne om medewerkers aan te moedigen incidenten te melden en om het gesprek over agressie open te houden. Daarnaast worden de huisregels aangescherpt met onder andere ‘behandel onze collega’s met respect’ en ‘hier mag niet worden gefilmd’.
Albert Heijn werkt samen met andere winkels en lokale overheden, zoals politie en burgemeesters, om gezamenlijk oplossingen te vinden. Een mogelijke maatregel is het gebruik van meer portofoons in de winkels om incidenten sneller te melden.

Vergelijkbare maatregelen bij andere supermarkten
Andere supermarktketens nemen ook maatregelen tegen agressie. Dirk kondigde onlangs aan dat getrainde medewerkers een bodycam kunnen inschakelen bij onveilige situaties. FNV-woordvoerder Lennart Rietman en CNV-bestuurder Jacqueline Twerda wijzen op een toename van agressie bij zelfscankassa’s. Zij pleiten voor een minimumleeftijd van 18 jaar voor medewerkers bij zelfscan, omdat jonge medewerkers soms te maken krijgen met agressieve reacties van klanten.
Plus heeft besloten de naam van de medewerkers van de kassabon te halen en overweegt dit landelijk door te voeren. Jumbo meldt een lichte toename in meldingen van agressie en traint alle medewerkers in weerbaarheid. Dekamarkt en Lidl bieden extra trainingen aan hun personeel en Aldi heeft de naambadges al geruime tijd geleden afgeschaft om de veiligheid van medewerkers te waarborgen.

Deel dit artikel via:

Vlog 11

Premium partners

Seagate

Videoguard

SequriX

Suricat

Wordt een partner