Beveiliging nieuws

Onze partners

Seris

Paxton

Gold-IP

DZ Technologies

Centurion

VEB

Alphatronics

GFT

Trigion

VBN

Advancis

VVNL

i-Pro

Hanwha Vision Europe

Unii

ASIS

Masset Solutions

BHVcertificaat.online

SOBA

PG Security Systems

NetworxConnect

Explicate

Top Security

OSEC

Dero Security Products

RoSecure

Bosch Security Systems

Nimo Drone Security

Hikvision

HD Security

G4S

Genetec

Kiwa

ARAS

Alarm Meldnet

Brivo

Uniview

SMC Alarmcentrale

ADI

Multiwacht

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Akuvox

20face

VideoGuard

EAL

Dahua

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

SmartSD

CDVI

Bydemes

Nimo Dog Security

Optex

VAIBS

Eizo

Seagate

SmartCell

CardAccess

IDIS

HID

2N

ASSA ABLOY

Nenova

Secusoft

MPL

NIBHV

Crown Security Services

Avigilon Alta

De Beveiligingsjurist

Securitas

Sequrix

Service Centrale Nederland

Milestone

Regio Control Veldt

CSL

Add Secure

Koninklijke Oosterberg

Ajax Systems

Connect Security

Paraat

JMB Groep

Akkoord over gewapende beveiligers op schepen

30 november 2021
Redactie
16:16

Nederlandse koopvaardijschepen mogen binnenkort gewapende particuliere beveiligers inschakelen als zij risico lopen om door piraten overvallen te worden. Daarover is nu ook binnen de Eerste Kamer een akkoord bereikt. Nederland is een van de laatste Europese landen die gewapende particuliere beveiligers op schepen gaat toestaan.

Momenteel kunnen rederijen hun schepen alleen laten beveiligen door mariniers. Maar inschakeling van zo’n Vessel Protection Detachment (VPD) is erg duur en neemt veel tijd in beslag. Nederlandse rederijen worden zo benadeeld ten opzichte van buitenlandse rederijen die gebruik mogen maken van goedkopere en flexibelere particuliere beveiligingsbedrijven.

Eerst marine inschakelen
Rederijen zijn wel verplicht om eerst een beroep te doen op een VPD van de marine. Alleen als dat te lang duurt, te veel kost of wanneer er ver voor omgevaren moet worden, mag men een beroep doen op een particuliere beveiligingsorganisatie. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) hoopt dat de wet al op 1 januari van kracht wordt, zodat Nederlandse schepen niet langer concurrentienadeel ondervinden ten opzichte van schepen uit andere Europese Lidstaten.

Geweldsmonopolie
De nieuwe wet is te danken aan de Kamerleden Han ten Broeke (VVD) en Martijn van Helvert (CDA). Eerder liepen zij voortdurend tegen bezwaren aan en wilde een meerderheid van de Kamer dat het geweldsmonopolie bij de overheid zou blijven liggen. D66, GroenLinks en de SP zijn nog altijd tegen en de PvdA heeft twijfels. Een meerderheid was tijdens de laatste stemming echter voor, zodat de nieuwe wet voor toetsing naar de Eerste Kamer kon. Ook die ziet geen bezwaren, zodat gewapende particuliere beveiliging op schepen na dertien jaren van debatteren dan eindelijk ingevoerd kan worden.

Mosterd na de maaltijd
Gewapende particuliere beveiligers zijn voorlopig alleen toegestaan op schepen die door de Golf van Aden bij Somalië varen. Eigenlijk is de maatregel een beetje mosterd na de maaltijd, want het aantal kapingen door piraten is de laatste jaren flink afgenomen. Toch werden de afgelopen zes jaar nog veertien schepen aangevallen door Somalische zeerovers. Dankzij de beveiligingsmaatregelen lukte het echter maar drie keer om aan boord te komen. Momenteel is het risico groter in de Golf van Guinee, aan de westkust van Afrika. Daar werden schepen de afgelopen zes jaar maar liefst 350 keer aangevallen. In zestien gevallen ging het om kapingen. Toch mogen juist in dat gevaarlijke gebied geen gewapende particuliere beveiligers worden ingezet. Dat mag voor wat Nederlandse schepen betreft voorlopig alleen in de Golf van Aden.

Vergunning
Niet elk beveiligingsbedrijf mag zomaar gewapend personeel op schepen laten meevaren. Eerst is een vergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die controleert of de beveiligers aan de eisen voldoen en of ze voorheen voor het leger of de politie hebben gewerkt. Dat laatste is verplicht, aldus ILT-inspecteur Ferry van Wijnen. De verwachting is dat vooral gebruik gemaakt gaat worden van buitenlandse bedrijven, die al een vergunning hebben en al jaren actief zijn voor buitenlandse reders in de Golf van Aden.

Strenge eisen
Strenge controle moet voorkomen dat er ‘cowboys’ op de schepen komen die het werk voor de ‘kick’ doen. De beveiligers zijn bijvoorbeeld verplicht om een bodycam te dragen, zodat het Openbaar Ministerie na elk schietincident onderzoek kan doen. De particuliere beveiligers mogen ook alleen gebruik maken van niet-automatische of semi-automatische vuurwapens. De wapens en munitie moeten aan boord worden opgeslagen in een wapenkluis. Bij dreiging moet eerst in de lucht worden geschoten. Als dat niet helpt is een ‘schot voor de boeg’ toegestaan. De derde stap is een schot op de motor van de piratenboot. Als laatste mag op niet vitale lichaamsdelen van de piraten worden geschoten.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

MPL

Videoguard

Wordt een partner