Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seris

ADI

Traka ASSA ABLOY

Aritech

VisionPlatform.ai

Unii

Multiwacht Security

NIBHV

Top Security

HID

CSL

Sequrix

Genetec

Eizo

MOBOTIX

Teletek

Milestone

Uniview

Hanwha Vision Europe

VAIBS

Nenova

Optex

Bosch Security Systems

Ajax Systems

Van Dusseldorp Training

Paralax

Crown Security Services

Regio Control Veldt

Intrasec

CDVI

Network Optix

Alarm Meldnet

2N

Advancis

Paxton

Gold-IP

i-Pro

SOBA

Paraat

HD Security

ASIS

Centurion

MPL

Masset

Distri Company

Bydemes

Lobeco

Secusoft

Seagate

OSEC

Eagle Eye Networks

VEB

Connect Security

G4S

Akuvox

SmartCell

SmartSD

VBN

SMC Alarmcentrale

Trigion

BHVcertificaat.online

IDIS

Service Centrale Nederland

ARAS

Synguard

LUGN

Alphatronics

ASSA ABLOY

Securitas

Add Secure

Hikvision

OpenEye

VVNL

VGN Group

Kidde Commercial

Brivo

Ambulance te vaak ingezet voor niets

30 augustus 2016
Redactie
07:34

Volgens beroepsvereniging V&VN rukken ambulances veel te vaak uit voor niets. Daardoor duurt het gemiddeld langer voordat zij bij echte spoedgevallen ter plaatse zijn, zo meldt het Algemeen Dagblad.
Volgens de V&VN komt het door falende procedures in meldkamers, waardoor ‘al bij een bloedende vinger’ een ambulance met sirenes wordt opgetrommeld. V&VN wil dat de centralisten meer ruimte krijgen om door te vragen wanneer iemand 112 belt. Nu mogen zij alleen standaardvragen stellen, aan de hand waarvan niet te beoordelen is of een spoeduitruk werkelijk nodig is. Dat is volgens directeur Sonja Kersten van V&VN Ambulancezorg niet alleen duur, maar zorgt ook voor druk op de beschikbaarheid van de ambulances.
Systemen
Op de centrales wordt met twee verschillende computersystemen gewerkt. Er is een Amerikaans systeem en een Nederlands systeem. Het eerste – ProQA genaamd – stuurt bij elke 112-melding direct een ambulance. Vervolgens moet de centralist een aantal vragen stellen. Als uit de antwoorden blijkt dat een ambulance niet noodzakelijk is, wordt deze weer teruggeroepen. Volgens Kersten ondermijnt dit systeem de professionaliteit van de centralist. Die krijgt niet voldoende de ruimte om zijn gezonde verstand te gebruiken. Volgend jaar willen de centrales kijken met welk systeem het beste gewerkt kan worden. De 112-centrale van Amsterdam is inmiddels op het Nederlandse systeem overgestapt.
De druk op ambulances wordt ook door andere oorzaken verhoogd. Volgens Ambulancezorg Nederland steeg het aantal spoedritten tussen 2008 en 2013 met gemiddeld 4,2 procent per jaar. Dat zou onder andere komen door vergrijzing en de druk op de huisartsenposten waardoor 112 vaker dan nodig wordt gebeld.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Boon Edam

Seagate

Distri Company

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner