Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Brivo

IDIS

Gold-IP

Aritech

Alphatronics

NIBHV

SmartSD

Hanwha Vision Europe

Lobeco

VAIBS

Intrasec

VEB

Paralax

Kidde Commercial

Masset

Eizo

2N

i-Pro

ARAS

ASIS

Network Optix

Ajax Systems

OSEC

Securitas

Paxton

Unii

Multiwacht

CSL

Bosch Security Systems

CDVI

Oribi ID Solutions

Nenova

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

VGN Group

Add Secure

Eagle Eye Networks

SmartCell

Crown Security Services

Bydemes

ASSA ABLOY

Alarm Meldnet

MOBOTIX

Distri Company

VVNL

Secusoft

Akuvox

Seris

OpenEye

Dero Security Products

Trigion

HID

Teletek

Top Security

Seagate

Synguard

VideoGuard

G4S

Centurion

Advancis

HD Security

VisionPlatform.ai

Uniview

Genetec

LUGN

SOBA

Paraat

Sequrix

MPL

Regio Control Veldt

VBN

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

ADI

BHVcertificaat.online

Milestone

Hikvision

Optex

Amerikaans beveiligingsbedrijf aast op rol op Schiphol

23 april 2025
Redactie
08:25

Schiphol wil zijn beveiliging anders organiseren: duurzamer, overzichtelijker en met minder bedrijven. In dat licht loopt er momenteel een grote aanbesteding, waarbij het aantal beveiligingspartijen wordt teruggebracht van vijf naar drie. Eén van de gegadigden is het Amerikaanse Unifi Aviation, dat hoopt via deze weg voet aan de grond te krijgen in Nederland.

Volgens Schiphol is het bedrijf officieel in de race, samen met de huidige beveiligers van de luchthaven. Voor Unifi, onderdeel van Delta Airlines, is deze aanbesteding een kans om de Nederlandse markt te betreden. De onderneming, met hoofdkantoor in de Verenigde Staten, is van plan om niet alleen beveiliging maar ook andere luchthavendiensten aan te bieden op Nederlandse vliegvelden. Henk Teunis, de Nederlandse financieel directeur van Unifi, vertelt tegenover het Financieel Dagblad dat zijn bedrijf inmiddels gesprekken voert met meerdere luchtvaartmaatschappijen over mogelijke samenwerking op Schiphol.

Gevoelig
De beveiliging op Schiphol ligt gevoelig. Een paar jaar geleden leidde een ernstig tekort aan beveiligers tot lange wachtrijen en chaos, met als gevolg aanpassingen in arbeidsvoorwaarden en het aftreden van toenmalig Schiphol-topman Dick Benschop. Om herhaling te voorkomen, stelt Schiphol nu strikte eisen aan de nieuwe beveiligingsstructuur. De luchthaven kiest voor drie beveiligingsbedrijven en sluit tienjarige contracten met hen af. Daarnaast neemt Schiphol een belang van 25 procent in de op te richten bv’s, om meer zeggenschap te krijgen over het beleid.

4500 beveiligers
Op dit moment zijn vijf beveiligingsbedrijven actief op Schiphol, waaronder G4S, Trigion en Securitas. Zij leveren samen ruim 4500 medewerkers. Begin dit jaar sloot Schiphol met de vakbonden een convenant dat beveiligers de mogelijkheid biedt om op de luchthaven te blijven werken, ook als hun werkgever de aanbesteding verliest. In dat geval stappen zij over naar een andere partij. FNV-bestuurder Serda Karabulut benadrukt dat de vakbond nauwlettend toeziet op de naleving van cao-afspraken en de correcte overdracht van personeel. Volgens haar is het van groot belang dat arbeidsomstandigheden blijven verbeteren en dat bedrijven daarop worden geselecteerd.

Personeelswerving
Hoewel Unifi geen inhoudelijke uitspraken wil doen over de lopende aanbesteding, is het duidelijk dat het bedrijf zich serieus op de Nederlandse markt voorbereidt. Zo heeft het inmiddels een Nederlandstalige website gelanceerd en is het, naar verluidt, al begonnen met het werven van personeel. Teunis bevestigt dat Unifi zich breed oriënteert in Europa en dat de website daar deel van uitmaakt. Hij ontkent echter overnameplannen, ondanks geruchten dat Unifi interesse zou hebben in Viggo, een Nederlandse dienstverlener die actief is op Eindhoven Airport en sinds kort ook op Schiphol. Volgens Teunis is het doel om vooral organisch te groeien, net zoals het bedrijf dat in de VS heeft gedaan.

Importheffingen
De internationale context van handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa speelt volgens Teunis geen rol in Unifi’s ambities. Hij benadrukt dat de onderneming zich richt op dienstverlening, niet op politiek. Hoewel het onderwerp hem vaak wordt voorgelegd, verwacht hij niet dat het invloed zal hebben op de aanbestedingsprocedure. Of dat werkelijk zo is, valt te bezien. Binnen de EU wordt gedacht over een zware invoerheffing voor Amerikaanse diensten en producten als antwoord op de gelijksoortige plannen van president Trump. Daaraan valt mogelijk te ontkomen als Unifi een Europees bedrijf opzet. Schiphol gaat tot aan de voorlopige gunning op 2 juli niet nader in op de ontwikkelingen rond de aanbesteding.

Unifi is geen kleine speler. Het bedrijf ontstond in 2019 uit een joint venture tussen luchtvaartmaatschappij Delta – een partner van KLM – en de Amerikaanse ondernemer Frank Argenbright, die al decennialang actief is in luchthavenbeveiliging. In de VS is Unifi aanwezig op meer dan tweehonderd luchthavens en levert het naast beveiliging ook passagiers- en bagageafhandeling en schoonmaakdiensten. Sinds de oprichting is de omzet verviervoudigd. Die loopt inmiddels in de miljarden dollars.
Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Seagate

SequriX

Videoguard

Distri Company

Suricat

Wordt een partner