Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Secusoft

NetworxConnect

Unii

Akuvox

SMC Alarmcentrale

EAL

20face

Multiwacht

Securitas

Advancis

IDIS

Bydemes

Sequrix

Centurion

Masset Solutions

Traka ASSA ABLOY

Aritech

Explicate

Hikvision

Nenova

VVNL

Eizo

Hanwha Vision Europe

CDVI

Lobeco

ASIS

VAIBS

CSL

Dero Security Products

Alphatronics

Kiwa

Distri Company

VideoGuard

Oribi ID Solutions

HID

VEB

VBN

Uniview

ASSA ABLOY

CardAccess

Alarm Meldnet

SOBA

Top Security

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

Trigion

Seagate

Ajax Systems

ARAS

DZ Technologies

Avigilon Alta

Paxton

PG Security Systems

i-Pro

OSEC

Gold-IP

Connect Security

Seris

NIBHV

Add Secure

SmartSD

Genetec

Crown Security Services

HD Security

Milestone

Brivo

Paraat

2N

BHVcertificaat.online

ADI

Regio Control Veldt

Service Centrale Nederland

Optex

SmartCell

Network Optix

G4S

MOBOTIX

Amsterdam ook hoofdstad voor autodiefstallen

1 augustus 2016
Redactie
11:44

Amsterdam blijkt koploper voor wat betreft autodiefstallen. Dit blijkt uit het verslag Statistiek Voertuigdiefstal 2015 van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) en cijfers van het CBS. Directeur Hans de Kok van Pricewise sprak hierover bij BNR Nieuwsradio.
De regio Rotterdam scoort ook hoog voor wat betreft diefstal van personenauto’s. Hier werden 913 diefstallen geregistreerd. Inclusief de buurgemeentes Capelle aan den IJssel, Schiedam, Vlaardingen en Spijkenisse en Dordrecht komt ‘Groot-Rotterdam’ zelfs uit op 1.658 stuks. Maar dat is nog altijd ruim minder dan de 2.091 diefstallen in ‘Groot-Amsterdam’. Den Haag volgt op de derde, Eindhoven op de vierde en Utrecht op de vijfde plaats. Bij elkaar opgeteld verdwenen daar vorig jaar 3.334 personenauto’s. Dat is maar liefst 28 procent van het totaal aan gestolen auto’s in Nederland. Ook in de provincie Limburg worden aardig wat auto’s gestolen: Venlo, Maastricht, Heerlen, Geleen en Weert hebben allemaal een plekje in de top 20.
Duitse merken zijn populair bij dieven
Niet alleen steden hebben volgens De Kok van Pricewise een hoger diefstalrisico, ook bepaalde merken zijn geliefd bij autodieven. Vooral Duitse auto’s zijn populair: de hele top 5 bestaat uit Duitse automerken. Volkswagens – met name de Golf en de Polo – worden het meest gestolen. In 2015 verdwenen er 3.028 Volkswagens. De top 5 wordt verder aangevuld door BMW, Audi, Opel en Mercedes.
De Volkswagen Golf wordt verreweg het meest gestolen. Daarvan verdwijnen er jaarlijks zo’n 1.150. Omdat er zoveel Golfs zijn, is het relatieve diefstalrisico overigens ‘slechts’ 0,5 procent. Daarmee komt de Golf met grote afstand op de tweede plaats op de ranglijst. Op één staat de Audi A5, met een diefstalrisico van 1,2 procent.
67 procent gestolen Astra’s teruggevonden
Veel gestolen auto’s worden weer teruggevonden. Van de VW Golfs komt een kwart weer boven water. Van de BMW 5-serie wordt 32 procent teruggevonden en van de Audi A3 zelfs 41 procent. De Duitse auto met het kleinste diefstalrisico is de Opel Astra. Daarvan is het diefstalrisico maar 0,06 procent. Bovendien wordt dit type in 67 procent van de gevallen weer teruggevonden na diefstal. In totaal werd een derde van de gestolen auto’s teruggevonden. Dat is aanmerkelijk minder dan twintig jaar geleden. Toen gingen twee van de drie gestolen auto’s terug naar de rechtmatige eigenaar. De Kok adviseert om de auto altijd als gestolen op te geven. De politie ontvangt dan een seintje als deze langs een camera met kentekenherkenning rijdt.
7 procent minder autodiefstallen
Het gaat wel de goede kant op. Volgens Stichting AVc zijn er in de eerste helft van dit jaar 7 procent minder auto’s gestolen. Die daling is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de beveiliging is volgens de politie een stuk beter geworden. Maar veel dieven richten zich nu ook op onderdelen. Dat is makkelijker én vaak rendabeler. Onderdelen leveren vaak meer op, lampen en airbags worden bijvoorbeeld steeds duurder om aan te schaffen. Daarbij zijn losse onderdelen makkelijker om mee te nemen. Die kunnen bij wijze van spreken ingeladen worden in een busje.
De risico’s beperken
Net als auto’s gaan dieven met hun tijd mee. Ze hebben zich omgeschoold van slotenexperts naar hackers. Alles wordt elektronisch bestuurd en een auto stelen is voor dieven helemaal niet zo moeilijk meer. Een auto voor 100 procent beveiligen is dan ook een onmogelijke opgave. Wel zijn er veel maatregelen die de risico’s zo klein mogelijk houden.De beste beveiliging is de auto binnen zetten, zegt de politie. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Een alarm is natuurlijk goed en een stuurslot met een beugel over het dashboard maakt de auto ook minder aantrekkelijk. Hoe meer het zichtbaar is voor dieven dat de auto beveiligd is, hoe sneller ze voor een ‘makkelijker doelwit’ zullen gaan. Een beetje zichtbaar beveiligen kan dus zeker geen kwaad, helemaal niet als de auto in de ‘jat-top 5’ voorkomt, aldus De Kok.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Seagate

Aritech

Videoguard

SequriX

Suricat

Distri Company

Wordt een partner