Autodiefstal vrijwel altijd ‘op bestelling’

In 2024 werden 6500 auto’s gestolen in Nederland, vrijwel altijd op bestelling. Veel van deze voertuigen verdwijnen via een goed georganiseerd netwerk naar landen als Ghana. De schade loopt steeds verder op: het gemiddelde schadebedrag per diefstal steeg in enkele jaren van 2100 naar 3000 euro, wat verzekeraars jaarlijks 30 miljoen euro kost.
Autodieven gaan uiterst professioneel te werk en richten zich vaak op luxere modellen, zoals BMW’s, vanwege hun waardevolle onderdelen. Ze maken gebruik van geavanceerde apparatuur om auto’s snel en geluidloos open te krijgen. Diefstal gebeurt in heel Nederland, maar vooral in steden als Amsterdam is het een groot probleem. Gestolen onderdelen belanden vaak in Oost-Europa, terwijl hele auto’s in sneltreinvaart naar Ghana worden verscheept. In samenwerking met Interpol en de Ghanese autoriteiten heeft Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) daarom een project opgezet om gestolen auto’s terug te halen. Inmiddels zijn al tien auto’s gerepatrieerd en het succes van het project betekent dat het wordt voortgezet.
Zoektocht in Ghana
Rechercheurs uit Nederland werken samen met lokale autoriteiten om gestolen auto’s in Ghana op te sporen. Dankzij telematica kunnen ze de locaties van voertuigen volgen. Toen het project van start ging, waren er 126 gestolen Nederlandse auto’s getraceerd in Ghana. Eenmaal gelokaliseerd worden de auto’s in beslag genomen en teruggestuurd naar Nederland.
De auto’s komen vaak in verrassend goede staat terug en worden na taxatie verkocht door de verzekeraar. Dit draagt bij aan een lagere premie voor verzekerden.
De autosmokkel begint al in Nederland. Dieven gebruiken bijvoorbeeld aangepaste JBL-speakers met ingebouwde technologie om auto’s stil te openen en starten. Eenmaal gestolen wordt een auto snel in een container geladen en via havens als Antwerpen of Hamburg verscheept. Zodra de auto in Ghana aankomt, verschijnt hij weer op de radar.
De gestolen auto’s worden vaak doorverkocht op marktplaatsen, zoals een Nigeriaanse website voor tweedehands voertuigen. Opvallend genoeg duiken daar regelmatig Nederlandse kentekenplaathouders op. VbV blijft samenwerken met autoriteiten om deze handel te stoppen. De groeiende stroom gestolen auto’s richting Afrika onderstreept dat het project noodzakelijk blijft.