Auto’s met automatische sleutels nog te makkelijk te stelen
Auto’s met een passieve elektronische sleutel zijn volgens Kiwa SCM zo makkelijk te stelen, dat het instituut deze vorm van beveiliging niet langer wil goedkeuren. Dat kan betekenen dat automobilisten in extra maatregelen moeten investeren om hun voertuig nog verzekerd te krijgen.
De passieve autosleutel is ontwikkeld voor het gemak en bestaat uit een actieve rfid-chip in een sleutelkaart. Als iemand met de sleutel op zak de auto nadert, wordt het voertuig automatisch ontgrendeld, waarna met een druk op een knop de motor kan worden gestart. Bij het weglopen met de sleutel gaat de auto weer automatisch op slot.
Betere techniek
Volgens Kiwa SCM zijn alle auto’s met passieve autosleutel van voor 2018 makkelijk te kraken. Tegenwoordig is er betere techniek, maar die wordt in maar 10 procent van de nieuwe auto’s toegepast. Vanaf het tweede kwartaal van 2019 zal het keuringsinstituut auto’s met een onveilig systeem niet langer goedkeuren. Die goedkeuring wordt door veel verzekeraars verplicht gesteld voor auto’s vanaf 50.000 euro. Kiwa SCM benadrukt wel dat bestaande auto’s niet worden afgekeurd, maar dat de bezitters er niettemin rekening mee moeten houden dat hun auto makkelijk gestolen of leeggeroofd kan worden.
Maatregelen
Criminelen kunnen online een apparaat bestellen dat het signaal van een sleutel scant als deze in huis ligt. Met dat signaal is de auto te openen en te stelen. Als de motor eenmaal loopt is de sleutel niet meer nodig. Dat is een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat de auto onderweg afslaat omdat de batterij van de sleutel leeg is.
Diefstal op deze wijze is tegen te gaan door de sleutel in een koekblik te leggen met een deksel erop, maar dat werkt volgens deskundigen niet altijd goed. Beter is het om de sleutel zover mogelijk van de buitengevel te bewaren.
Volgens het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is misbruik van de passieve sleutel inmiddels een van de populairste methoden voor diefstal van auto’s. De techniek wordt vooral door Renault en Lexus gebruikt. BMW heeft een bewegingssensor aan de sleutel toegevoegd. Als de sleutel stil ligt, zendt hij geen signaal uit. Ook Audi en Mercedes werken aan oplossingen.