Axis ‘Noise Camera’ maakt het verkeer in stad veiliger en stiller

Axis Communications en het in geluidscamera’s gespecialiseerde Sorama komen met een innovatie die binnensteden veiliger en stiller maakt, namelijk de Noise Camera. Deze brengt geluidsoverlast door voertuigen in kaart en maakt handhaving daarop mogelijk.

De Noise Camera wordt geïntroduceerd tijdens Intertraffic Amsterdam, een vakbeurs die van 29 maart tot en met 1 april plaatsvindt in de RAI. Dan is ook een oplossing te zien voor kenteken- en voertuigherkenning van de FF Group. Verder tonen de bedrijven het videomanagementsysteem van Milestone, waarmee de nieuwe innovaties te beheren zijn.

Pilot in Eindhoven
Axis en Sorama werken al langer samen. Eerder draaiden de partijen een pilot in Eindhoven, waarbij de geluidscamera’s de (on)veiligheid van het uitgaanscentrum in de stad in beeld brachten. Door de combinatie van slimme camera’s van Axis en geluidsmonitoren van Sorama, bewees het systeem geluidsoverlast en agressie te kunnen detecteren, identificeren en lokaliseren en meldingen hierover door te sturen naar de autoriteiten. In diezelfde stad bewijzen ze momenteel de waarde van hun nieuwe oplossing: acht camera’s aan de John F. Kennedylaan monitoren voortdurend het geluidsniveau van één van de drukste wegen in Eindhoven.

Bewustwording van geluidsoverlast
De slimme geluidscamera’s zijn uitgerust met 64 microfoons die registreren waar een geluid vandaan komt en hoe hard het geluid is. Door de beelden met software te analyseren kunnen we geluid herkennen en is het mogelijk om in te spelen op geluidsoverlast. Bijvoorbeeld door het aanpassen van de toegestane snelheid, het plaatsen van snelheidsremmende obstakels, meer fysieke handhaving op specifieke momenten of handhaving door justitie zodra de Nederlandse wetgeving daarvoor gereed is.

Proactief voorkomen
Epko van Nisselrooij, Smart City expert bij Axis Communications: “Deze specifieke toepassing maakt verkeershinder direct zichtbaar. In België kennen ze de ‘knalpotcamera’ al, waarmee je in beeld brengt wie er met zijn auto geluidsoverlast veroorzaakt en daar verbind je een consequentie aan. Dit is slechts een eerste stap in de mogelijkheden die onze innovatie biedt. Uiteindelijk kunnen steden in kaart brengen wáár geluidsoverlast vaker voorkomt en daar de situatie mogelijk veranderen om dit te verhinderen. Zo kunnen we van reactief handhaven, naar proactief voorkomen van de situatie gaan.”

Net zo schadelijk als luchtvervuiling
“Volgens onderzoek van de WHO uit 2018 is geluidsoverlast in de EU verantwoordelijk voor 1,6 miljoen verloren gezonde levensjaren per jaar”, zegt Rick Scholte, CEO bij Sorama. “Het is daarmee net zo schadelijk voor mensen als luchtvervuiling, wat vaak meer aandacht krijgt. We zien (gelukkig) dat steden er klaar voor zijn om méér aandacht aan dit onderwerp te besteden. We zetten dus samen stappen richting een binnenstad die stiller, prettiger én veiliger is voor iedereen.”

Deel dit artikel via: