Beveiliging nieuws

Onze partners

MPL

Kiwa

CardAccess

Nimo Dog Security

Genetec

Masset Solutions

CDVI

Service Centrale Nederland

ARAS

RoSecure

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Centurion

Top Security

Unii

VAIBS

Koninklijke Oosterberg

Nenova

Eagle Eye Networks

Dahua

Crown Security Services

JMB Groep

Dero Security Products

NetworxConnect

CSL

EAL

SmartCell

Connect Security

IDIS

Bydemes

2N

Securitas

GFT

Optex

VideoGuard

Sequrix

Boon Edam

OSEC

SOBA

VBN

Gold-IP

Akuvox

HD Security

Seris

PG Security Systems

BHVcertificaat.online

NIBHV

i-Pro

De Beveiligingsjurist

Uniview

Hikvision

Regio Control Veldt

Bosch Security Systems

Trigion

Alarm Meldnet

VEB

Explicate

ASIS

Brivo

Eizo

Traka ASSA ABLOY

ADI

Seagate

Add Secure

20face

Alphatronics

Paraat

HID

Avigilon Alta

Advancis

Milestone

DZ Technologies

Multiwacht

Lobeco

Hanwha Vision Europe

SMC Alarmcentrale

G4S

Ajax Systems

Secusoft

VVNL

Paxton

Oribi ID Solutions

SmartSD

Bankcliënten hebben liever meer veiligheid dan gemak

8 januari 2022
Redactie
12:43

Uit een door de Consumentenbond uitgevoerde enquête blijkt dat mensen goede beveiliging belangrijker vinden dan gemak bij het overboeken van geld. Zeker als het gaat om grote bedragen naar een onbekende rekening. De Consumenten roept de banken op om dit in orde te maken.

De enquête is uitgevoerd onder ruim 8000 consumenten. 89 procent van hen vindt dat de banken het overboeken van grote bedragen naar onbekende rekeningen moeilijker moeten maken. Dit om oplichting via onder andere WhatsApp en spoofing moeilijker te maken. De afgelopen jaren zijn ook veel mensen het slachtoffer geworden van helpdeskfraude. Daarbij wordt het slachtoffer bijvoorbeeld gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker en die adviseert om geld over te boeken naar een beveiligde rekening omdat de normale rekening gehackt zou zijn. Alleen al deze vorm van fraude zou zo’n 44 miljoen euro schade hebben opgeleverd.

Maatregelen
ING, Volksbank en Triodos Bank hebben inmiddels ter bescherming van hun klanten een wachttijd van enkele uren ingebouwd om de overboeklimiet te verhogen. Het heeft dan geen zin meer als de fraudeurs hun slachtoffer tijdens een telefoongesprek onder druk zetten. ABN AMRO en KNAB hebben die maatregel nog niet getroffen. Klanten kunnen dan voor 250.000, respectievelijk 50.000 euro het schip in gaan. Tijdens de enquête legde de Consumentenbond de deelnemers een aantal mogelijkheden voor betere beveiliging voor. 62 procent is voorstander van een tussenrekening, waarop grote bedragen tijdelijk worden vastgehouden, totdat zeker is dat de begunstigde te vertrouwen is. Ruim 40 procent wil een wachttijd bij overboekingen boven een bepaald bedrag en/of naar een onbekende rekening.
Volgens directeur Sandra Molenaar kunnen de banken dit signaal van consumenten niet negeren. Banken verlangen optimale oplettendheid en voorzichtigheid van hun klanten, maar hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Ze moeten daarom de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren, aldus Molenaar.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Videoguard

MPL

Seagate

Wordt een partner