Banken gaan vaker slachtoffers van spoofing schadeloos stellen

Volgens schattingen hebben criminelen het afgelopen jaar 20 miljoen euro kunnen stelen door middel van spoofing. Dat gebeurt zo listig dat minister Wopke Hoekstra van Financiën vindt dat banken de schuld niet zomaar op hun cliënten mogen afschuiven. Onder bepaalde voorwaarden wordt de schade daarom vergoed.
Hoekstra heeft met ING, ABN AMRO, Rabobank en de Volksbank afgesproken dat de sinds 1 januari dit jaar ontstane schade wordt vergoed. Dit gebeurde op verzoek van de Tweede Kamer, die desnoods een nieuwe wet wilde als dat nodig was om de banken te dwingen de schade te compenseren. Aan vergoeding zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet er duidelijk sprake zijn van spoofing, moet het slachtoffer aangifte doen bij de politie en een kopie van het proces verbaal naar de bank sturen.
Spoofing
Er zijn verschillende vormen van spoofing. Veelal gaat het om e-mails, waarbij de criminelen met een trucje het e-mail-adres van de bank als afzender kunnen gebruiken. Ook ontvangen slachtoffers sms-berichten met bijvoorbeeld de waarschuwing dat hun rekening wordt geblokkeerd, omdat er ongebruikelijke transacties zijn gesignaleerd. De brutaalste criminelen bellen hun slachtoffers op, waarbij het echte telefoonnummer van de bank in het scherm verschijnt. In de meeste gevallen krijgen slachtoffers het dringende advies om hun geld tijdelijk op een ‘veilige’ rekening te zetten, zodat de ‘gehackte’ rekening niet verder geplunderd kan worden. Omdat ze vervolgens zelf het geld overboeken, zijn de banken formeel niet verplicht een schadevergoeding aan te bieden. De banken en de overheid waarschuwen wel voor deze vorm van fraude, maar desondanks vallen er steeds meer slachtoffers.