Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Hikvision

Lobeco

Ajax Systems

Unii

EAL

SMC Alarmcentrale

Seagate

Avigilon Alta

Optex

Seris

SmartCell

Oribi ID Solutions

CDVI

Traka ASSA ABLOY

i-Pro

Bydemes

Paraat

ADI

Genetec

ASIS

HID

Trigion

VGN Group

Network Optix

Multiwacht

VBN

Alarm Meldnet

VEB

VVNL

Dero Security Products

Nenova

Paxton

ASSA ABLOY

VideoGuard

Connect Security

Bosch Security Systems

PG Security Systems

Brivo

Hanwha Vision Europe

2N

Intrasec

Sequrix

Uniview

Eagle Eye Networks

Milestone

Distri Company

SmartSD

BHVcertificaat.online

ARAS

Masset

Add Secure

VAIBS

Alphatronics

Centurion

Regio Control Veldt

IDIS

SOBA

Kidde Commercial

Akuvox

Advancis

Gold-IP

G4S

OSEC

NIBHV

Crown Security Services

Top Security

MOBOTIX

CSL

Secusoft

Securitas

Service Centrale Nederland

Aritech

Eizo

HD Security

NetworxConnect

Banken willen checken of klanten in gesprek zijn tijdens overboekingen

4 februari 2025
Redactie
06:44

Banken en telecombedrijven pleiten voor een wetswijziging die het mogelijk maakt om te controleren of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dit moet helpen bij de bestrijding van bankhelpdeskfraude, waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers, schrijft De Telegraaf.

Momenteel staat de Telecommunicatiewet zo’n controle niet toe. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en brancheorganisatie NLconnect willen daarom dat de wet wordt aangepast. Bij bankhelpdeskfraude – die in 2023 leidde tot 28 miljoen euro schade – wordt in 75 procent van de gevallen telefonisch contact gezocht met slachtoffers. Door tijdens overboekingen te signaleren of een klant in gesprek is, kunnen banken verdachte transacties tijdelijk blokkeren en contact opnemen.
Het plan, genaamd ‘Line Busy’, is geïnspireerd op het Britse ‘Scam Signal’, dat leidde tot een afname van fraudepogingen met 40 procent. Telecomproviders mogen momenteel niet delen of een klant in gesprek is, maar NLconnect stelt dat dit nodig is om fraude te bestrijden.
Bankhelpdeskfraude piekte in 2022 met 51 miljoen euro schade. Sindsdien is er een daling door politieacties, strengere daglimieten en betere voorlichting. Toch blijft het een groot probleem. In 2023 werd 69 procent van de slachtoffers schadeloos gesteld, mits criminelen zich als bankmedewerker voordeden.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Videoguard

SequriX

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Suricat

Wordt een partner