Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Oribi ID Solutions

Hikvision

VVNL

Advancis

SmartSD

Eagle Eye Networks

Sequrix

Kiwa

Masset Solutions

Paraat

NetworxConnect

Securitas

ARAS

SOBA

ASSA ABLOY

EAL

Paxton

Seagate

Aritech

Lobeco

Milestone

CSL

MOBOTIX

Bosch Security Systems

Unii

Avigilon Alta

Optex

CardAccess

DZ Technologies

VAIBS

Brivo

OSEC

i-Pro

Seris

Gold-IP

Akuvox

Eizo

VideoGuard

Regio Control Veldt

Ajax Systems

Nenova

NIBHV

ASIS

Genetec

ADI

Secusoft

CDVI

Centurion

Crown Security Services

Top Security

Uniview

HD Security

IDIS

Network Optix

20face

SmartCell

SMC Alarmcentrale

Trigion

Distri Company

Multiwacht

HID

VEB

Traka ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

G4S

2N

Connect Security

PG Security Systems

Bydemes

Dero Security Products

Add Secure

Hanwha Vision Europe

BHVcertificaat.online

Alphatronics

Explicate

VBN

Alarm Meldnet

Bedrijfsauto’s worden vaker gestolen

1 mei 2020
Redactie
09:40

Het gaat volgens het Verbond van Verzekeraars niet goed met de beveiliging van de bedrijfsauto’s in ons land. In het eerste kwartaal van dit jaar is het aantal diefstallen van lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3.500 kg) met ruim veertig procent gestegen.

André Bouwman is adviseur bij het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) dat zich bezighoudt met de opsporing en bestrijding van (voertuig)criminaliteit. Hij maakt zich zorgen. “In de eerste drie maanden van dit jaar verdwenen er 460 bestelbusjes tegenover 328 in het vorige jaar. Een zelfde beeld zien we bij de zware bedrijfsvoertuigen, waar de diefstal zelfs is verdubbeld van tien gestolen exemplaren in de eerste drie maanden van 2019 naar 20 nu. Van de zware vrachtwagens wordt wel 65 procent teruggevonden. Het gaat de criminelen in dat segment vooral om de lading. Denk maar aan laptops en andere waardevolle lading. De wagen interesseert ze vaak niet zo.”

Handel in onderdelen
Bij de lichte bedrijfswagens is dat anders. Deze worden hoofdzakelijk gestolen voor de onderdelen, die volgens Bouwman meteen naar het Oostblok gaan (over de weg) of via de havens worden afgezet naar Afrika en het Midden-Oosten. “Wij zien dat heel duidelijk in de terugvindpercentages die met dertig procent heel laag zijn. Van de 460 gestolen busjes komen er in de praktijk dus slechts 141 retour.”
Mercedes Benz en Volkswagen zijn samen goed voor 65 procent van de diefstallen. Bouwman: “Je zal maar zzp’er zijn, rijden in een Transporter en je busje kwijtraken dat voor je deur stond. Dat is toch een extra dreun in deze coronatijd waarin het werk voor veel zzp’ers niet voor het oprapen ligt. Zo hoorde ik pas van een geluidstechnicus die amper werk meer heeft dat zijn busje voor de deur was gejat. Hij is niet alleen zijn vervoer, maar ook zijn apparatuur kwijt. Bovendien heeft hij niet zomaar een nieuwe bus. Hij voelde zich nu dubbel gepakt.”
Het advies voor zowel de fabrikanten als de eigenaren is volgens Bouwman dan ook ‘heel simpel’: zorg voor voldoende preventie. “Een goed alarmsysteem en een bescherming van de laadruimte wegen echt op tegen het risico van diefstal. De handel in onderdelen neemt toe en jammer genoeg houdt het coronavirus de criminelen niet tegen.”

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

SequriX

Distri Company

Videoguard

Suricat

Aritech

Seagate

Wordt een partner