Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seagate

Advancis

ADI

VAIBS

Centurion

VEB

Akuvox

De Beveiligingsjurist

PG Security Systems

Ajax Systems

Secusoft

EAL

VideoGuard

NetworxConnect

Lobeco

Milestone

Top Security

Brivo

SmartSD

ASIS

Kiwa

Gold-IP

Nimo Drone Security

CSL

Service Centrale Nederland

CardAccess

Paraat

HD Security

Trigion

Eizo

Alphatronics

Optex

Seris

Uniview

Bydemes

Oribi ID Solutions

Network Optix

Alarm Meldnet

DZ Technologies

VBN

SMC Alarmcentrale

ARAS

Securitas

Sequrix

Connect Security

Nenova

Unii

ASSA ABLOY

20face

G4S

RoSecure

Paxton

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

Regio Control Veldt

Avigilon Alta

Dero Security Products

Masset Solutions

GFT

Multiwacht

2N

SOBA

OSEC

i-Pro

VVNL

Hanwha Vision Europe

HID

NIBHV

Explicate

SmartCell

CDVI

Bosch Security Systems

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

JMB Groep

IDIS

Genetec

Crown Security Services

Eagle Eye Networks

Hikvision

Belgisch ‘C2000’ werkt wél goed

18 september 2023
Redactie
06:09

Waar de Nederlandse hulpdiensten al twintig jaar ellende beleven met het haperende C2000-netwerk, werkt een vergelijkbaar systeem in België zo goed als feilloos, schrijft NU.nl. Dat zou vooral komen omdat het ASTRID-netwerk door één bedrijf wordt beheerd en niet door een ministerie, zoals bij C2000.

Al sinds het begin kampt het C2000-systeem met problemen, zoals geen bereik in gebouwen. Al even lang wordt er gewerkt aan verbeteringen, maar het blijft aanmodderen. De situatie is zelfs zo ernstig dat de Arbeidsinspectie spreekt van een voor werknemers onveilige situatie, omdat agenten in kritieke situaties soms geen versterking kunnen oproepen.

Beheer
In België beschikken de hulpdiensten ook over een eigen communicatienetwerk en daar zijn problemen zoals met C2000 niet aan de orde. Toch is het ASTRID-systeem vergelijkbaar met het Nederlandse netwerk en kunnen beide systemen zelfs met één portofoon worden gebruikt, wat in de grensstreek gebeurt. Volgens bronnen van NU.nl komt dat vooral omdat C2000 eigendom is en beheerd wordt door het ministerie van Justitie en Veiligheid, terwijl ASTRID in handen is van een bedrijf, dat overigens wel volledig eigendom is van de staat. Het bedrijf stuurt de hulpdiensten maandelijks een rekening voor het gebruik en benut het geld voor beheer en onderhoud van het systeem. Daardoor leidt ASTRID bijvoorbeeld niet onder bezuinigingen. Ook worden klachten in de regel binnen drie werkdagen opgelost, terwijl de Nederlandse klachtenlijst uit 2021 nog altijd op behandeling ligt te wachten.

Dekking
Ook de dekking van ASTRID is aanzienlijk beter dan van C2000. Bij het Nederlandse systeem werd destijds een dekkingsgraad van 97 procent geëist. Binnen gebouwen werd dekking niet nodig geacht. Bij ASTRID treden alleen problemen op in diepgelegen parkeergarages, waar ook geen GSM-bereik is. Dat komt onder andere dankzij een goede samenwerking met de mobiele providers Proximus en Telenet. C2000 is geheel zelfstandig en profiteert daardoor niet van het bereik en de technologie van telecombedrijven. Het netwerk heeft 650 eigen masten. Wel wordt momenteel gekeken of ook gebruik gemaakt kan worden van masten van telecombedrijven. Intussen wordt gewerkt aan een nieuw systeem, voorlopig Noova genaamd. Deskundigen hopen dat ditmaal de aanbesteding goed gaat verlopen en dat niet opnieuw een ‘product’ wordt besteld, in plaats van een dienst met een inspanningsverplichting van de leverancier.

Deel dit artikel via:

Vlog 11

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

SequriX

Wordt een partner