Beveiliging nieuws

Onze partners

VVNL

Traka ASSA ABLOY

ARAS

VEB

CardAccess

Nimo Drone Security

Optex

Genetec

Nimo Dog Security

2N

Lobeco

CDVI

JMB Groep

G4S

VAIBS

Masset Solutions

Centurion

Bosch Security Systems

Trigion

Securitas

Secusoft

OSEC

Akuvox

i-Pro

Top Security

Sequrix

VBN

Advancis

Uniview

Gold-IP

CSL

Ajax Systems

HD Security

DZ Technologies

Koninklijke Oosterberg

MPL

GFT

Explicate

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Add Secure

SOBA

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Paraat

Crown Security Services

Kiwa

Brivo

Multiwacht

Hanwha Vision Europe

Dero Security Products

Bydemes

BHVcertificaat.online

VideoGuard

EAL

Hikvision

Seagate

ADI

SmartCell

Eizo

ASIS

PG Security Systems

ASSA ABLOY

Paxton

Alarm Meldnet

Milestone

HID

Nenova

NIBHV

SmartSD

De Beveiligingsjurist

Eagle Eye Networks

NetworxConnect

Unii

Seris

Regio Control Veldt

Alphatronics

IDIS

20face

RoSecure

Service Centrale Nederland

Dahua

Beperkte geweldsbevoegdheid personeel asielzoekerstreinen

8 december 2021
Redactie
23:34

De treinstewards van Arriva mogen binnenkort ’in beperkte vorm’ geweld gebruiken. Dat schrijven minister Grapperhaus en staatssecretaris Broekers-Knol aan de Tweede Kamer. Het gaat om de treindienst van Emmen naar Zwolle, die geteisterd wordt door asielzoekers uit Ter Apel.

Een voorbeeld van het geweld in beperkte vorm is het gebruik van handboeien. De medewerkers – allen boa’s – hebben hierop aangedrongen omdat het in de praktijk erg moeilijk is om overlastgevers in bedwang te houden tot de politie aan boord komt. Niet elke treinsteward krijgt handboeien. Een selectie krijgt een toezichtstaak en een bijbehorende geweldsinstructie. Hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, wordt momenteel nader uitgewerkt.

Veilige landen
Asielzoekers uit Ter Apel maken gebruik van de treinverbinding om naar Zwolle te reizen. Daarvoor reizen zij eerst per bus naar het station van Emmen, wat ook al een zodanige overlast veroorzaakt, dat er aparte pendelbussen worden ingezet. De buschauffeurs van de normale lijndienst weigerden op een gegeven moment om nog langer te stoppen bij het asielzoekerscentrum. Zij verklaren vooral last te hebben van asielzoekers uit ‘veilige landen’. Deze mensen hebben niets te verliezen, omdat zij hoe dan ook het land worden uitgezet. Als tussenoplossing hielden boa’s toezicht bij de haltes in Emmen en Ter Apel, maar daarmee leek het probleem zich richting de treinen te verplaatsen. Om de passagiers te beschermen zette Ariva treinstewards in, maar daarvan raakten de overlastveroorzakers niet onder de indruk. De vervoerder zegt ook het probleem niet alleen te kunnen oplossen. Broekers-Knol gaat daarom in gesprek met Arriva en met de betrokken burgemeesters en provincies om tot betere oplossingen te komen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

MPL

Videoguard

Wordt een partner