Beveiligers boos over gang van zaken op Schiphol
Ongeveer tweehonderd beveiligers een 0-uren-contract van beveiligingsbedrijf G4S zijn ontevreden over hoe zij behandeld worden door hun werkgever. De werknemers moeten bedelen om diensten.
De voornaamste irritatie van de beveiligers is dat Schiphol groeit, maar dat de bewakers niet kunnen profiteren van die groei. De passagiers- en vrachtaantallen stijgen, maar meer werk krijgen de werknemers niet. Vandaag trokken de werknemers in een lange stoet naar het hoofdkantoor. Een petitie bevat een aantal eisen waaronder goede communicatie, inkomenszekerheid en het recht op een privéleven.
De werknemers met een vast contract hebben amper vrije dagen, terwijl de flexibele krachten staan te springen gaten op te vullen. Toch gebeurt dat niet, zegt het personeel. “We zijn al met te veel, en toch blijven ze mensen aannemen”, zegt Dineke Klanke, beveiliger bij G4S. “We hopen dat de petitie die we aanbieden verandering gaat brengen, zoals het nu gaat kan namelijk niet langer.”
Afroepkrachten zijn volgens G4S directeur Aviation Security Theo van den Hoek heel belangrijk. “Het is heel vervelend dat dit gebeurt. We moeten als bedrijf 24 uur per dag, zeven dagen per week leveren. Daar gaat een ongelooflijke planning aan vooraf. Aan ons de taak de petitie goed te bekijken en zo snel mogelijk met een oplossing te komen die voor beide partijen afdoende is.”
Schiphol start dit jaar de nieuwe aanbesteding, wat voor leveranciers extra spanning met zich meebrengt. Bovendien is Schiphol momenteel bezig de beveiliging volledig te centraliseren, waardoor vanaf volgend jaar aanzienlijk minder beveiligers nodig zullen zijn.