Beveiligers Schiphol in actie wegens handschoenenkwestie

Vakbond CNV Vakmensen kondigt voor donderdag een actie op Schiphol aan wegens onvrede over het handschoenenbeleid voor beveiligers. Handschoenen mogen nu alleen aangetrokken worden bij ‘vieze’ passagiers, maar de beveiligers dragen liever continu handschoenen.

Beveiligers op Schiphol die bij het fouilleren graag permanent handschoenen willen dragen, worden daar volgens de vakbond op aangesproken door de leiding. “Het wordt niet geaccepteerd. We horen nu zelfs verhalen van beveiligers die naar huis zijn gestuurd of maar even ander werk moesten gaan doen, omdat ze weigerden om hun handschoenen uit te doen. Dit kan echt niet, we zijn hier nu helemaal klaar mee”, zegt Erik Maas, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “Beveiligers moeten zèlf kunnen beslissen over het wel of niet dragen van handschoenen.”

Handschoenen-actie
De bond houdt samen met de beveiligers op Schiphol op 6 februari een handschoenen-actie. Beveiligers geven dan een duidelijk signaal af: zij bepalen zèlf of ze handschoenen willen dragen of niet. Het is niet voor het eerst dat beveiligers op Schiphol zich druk maken over het dragen van handschoenen. In mei vorig jaar vroeg CNV Vakmensen namens de beveiligers hier ook al aandacht voor.
Een van de problemen was toen dat er bij het fouilleren vaak te weinig handschoenen beschikbaar waren. “Dat probleem is gelukkig erkend en inmiddels opgelost”, zegt Maas. “Op alle plekken zijn nu voldoende handschoenen beschikbaar. Maar dan moet je ze wel kunnen dragen. En daar zit het andere probleem: beveiligers mogen daar dus helemaal niet zelf over beslissen.”

Alleen bij ‘vieze’ passagiers
Schiphol en de ingehuurde beveiligingsbedrijven hanteren namelijk een strak beleid: de beveiligers mogen bij het fouilleren alleen handschoenen gebruiken, als ze een ‘vieze’ passagier zien. In de werkinstructie van beveiligingsbedrijf G4S staat het als volgt: ‘Als de passagier waarneembaar onhygiënisch is of als de passagier hier om vraagt, is het aan de beveiliger om wel of niet met handschoenen te fouilleren.’
“Als beveiliger moet je dus in een split second inschatten of iemand ‘vies’ is. Handschoenen aan, fouilleren, handschoenen weer uit. Dat heeft richting passagiers iets ongemakkelijks”, vindt Maas, die met veel beveiligers hierover heeft gesproken.

Spanningen
Bovendien levert de werkinstructie spanningen op tussen leidinggevenden en beveiligers. Maas: “De beveiligers worden voortdurend op de vingers getikt als ze te lang hun handschoenen aanhouden. Ze krijgen opmerkingen dat ze de handschoenen uit moeten doen. Weigeren ze dat, dan wordt dat gerapporteerd. We horen nu zelfs verhalen van mensen die ander werk krijgen opgedragen of naar huis worden gestuurd.”

Beveiligers beslissen zelf
CNV Vakmensen wil dat het handschoenen-protocol zo snel mogelijk wordt aangepast en dat Schiphol en de beveiligingsbedrijven zich hier duidelijk over uitspreken. Maas: “Vanaf nu geen vaagheid meer. De beslissing om bij het fouilleren wel of geen handschoenen te dragen ligt bij de beveiligers zelf en bij niemand anders. Zeker nu er ook nog de nodige zorgen bij komen over het coronavirus. We accepteren het niet meer als beveiligers die hun handschoenen aanhouden, hierop door hun leidinggevenden worden aangesproken.”

Uit de enquête die CNV Vakmensen vorig jaar hield, blijkt dat de meeste beveiligers ‘liefst altijd’ (57%) met handschoenen willen fouilleren óf er in ieder geval zelfstandig over kunnen beschikken als ze dat nodig vinden (37%). Slechts 6% van de beveiligers heeft geen behoefte aan handschoenen.

Deel dit artikel via: