Beveiliging nieuws

Onze partners

Sequrix

Add Secure

SOBA

Kiwa

Boon Edam

Lobeco

Nimo Drone Security

Milestone

Koninklijke Oosterberg

Optex

Dero Security Products

Advancis

Paxton

VBN

Genetec

RoSecure

SMC Alarmcentrale

Ajax Systems

EAL

SmartSD

PG Security Systems

Trigion

VAIBS

Bosch Security Systems

Avigilon Alta

ASSA ABLOY

Uniview

Oribi ID Solutions

ASIS

Gold-IP

DZ Technologies

MPL

VideoGuard

Paraat

NetworxConnect

20face

Unii

i-Pro

Seris

Eizo

Nimo Dog Security

2N

CardAccess

Alarm Meldnet

HID

Securitas

GFT

Crown Security Services

De Beveiligingsjurist

Hanwha Vision Europe

CDVI

CSL

Bydemes

Masset Solutions

Hikvision

Regio Control Veldt

Connect Security

Service Centrale Nederland

Secusoft

SmartCell

Brivo

Explicate

VVNL

OSEC

IDIS

Akuvox

Dahua

Multiwacht

NIBHV

G4S

BHVcertificaat.online

HD Security

ARAS

Nenova

Seagate

Traka ASSA ABLOY

JMB Groep

Eagle Eye Networks

VEB

ADI

Centurion

Alphatronics

Top Security

Beveiligers Schiphol niet genoeg beschermd tegen coronavirus

3 februari 2022
Redactie
08:09

Beveiligingsbedrijven op Schiphol doen te weinig om verspreiding van het coronavirus onder hun personeel en reizigers te voorkomen. Dat is na onderzoek de conclusie van de Arbeidsinspectie. Er zijn op de luchthaven onvoldoende voorzieningen getroffen en het ontbreekt aan adequaat toezicht op de naleving van coronamaatregelen.

CNV Vakmensen had om het onderzoek door de Arbeidsinspectie gevraagd, na tal van klachten te hebben ontvangen van beveiligers over de omstandigheden waaronder zij werken. “De drukte op de luchthaven vraagt om goede voorzieningen en strakke naleving. Maar daar schort het behoorlijk aan”, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen. “We hameren er bij de beveiligingsbedrijven – én ook bij Schiphol als verantwoordelijke opdrachtgever – voortdurend op dat het op veel plekken gewoon niet goed geregeld is. Mensen staan te dicht op elkaar en lang niet iedereen draagt een mondkapje – en zeker niet op de juiste manier.”

Klacht gegrond
De klacht is gegrond, blijkt uit een rapport van de Arbeidsinspectie. De beveiligingsbedrijven zijn nu verplicht om actie te ondernemen en voor een veilige situatie te zorgen. Als ze na een herinspectie nog steeds in gebreke blijven, kan dit een boete opleveren, aldus de vakbond. “We gaan de werkgevers hierop wijzen en aan houden”, zegt Maas. “We willen graag dat iedereen op een veilige manier op Schiphol kan werken. Ook reizigers moeten erop kunnen rekenen dat er alles aan wordt gedaan om de risico’s van corona-verspreiding zo veel mogelijk te beperken.”

Maatregelen
Om de situatie te verbeteren stelt CNV Vakmensen op basis van ideeën van beveiligers voor om meer afstand tussen reizigers te creëren, door bij de security lanes weer stippen op de grond te plaatsen, geen dubbele security lanes naast elkaar in gebruik te nemen en twee opzetposities te hanteren (in plaats van drie). Ook wil de vakbond dat de bakken waarin reizigers hun spullen leggen bij de security-check veel vaker worden schoongemaakt (dit gebeurt nu slechts één keer per week. Verder is veel betere handhaving van de afstandsregel en mondkapjesplicht nodig, bijvoorbeeld al bij de ticketcontrole en zijn meer veiligheidsmaatregelen vereist in de lounges waar beveiligers pauzeren.

Getroffen maatregelen
Schiphol gaf eerder aan de signalen en zorgen van de beveiligers altijd serieus te nemen. Veel van de maatregelen die sinds het begin van de pandemie zijn getroffen, gelden nog steeds, zoals het houden van 1,5 meter afstand tussen beveiligers onderling, het dragen van mondkapjes en handschoenen, het gebruik van spatschermen en zelftesten en het fouilleren vanaf de zijkant van de passagiers. Wel zijn sommige maatregelen afgeschaft of minder streng geworden, omdat reizigers zich nu vooraf moeten laten testen op het coronavirus. Dat was niet het geval toen de maatregelen werden ingevoerd.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner