Beveiliging Schiphol definitief door i-Sec, Securitas en Trigion

De beveiliging van luchthaven Schiphol blijft de komende tien jaar in handen van drie vaste beveiligingspartners: i-Sec, Securitas en Trigion. De gunning van de grootschalige aanbesteding is deze week definitief geworden, bevestigen de bedrijven. Daarmee zetten zij hun samenwerking met Schiphol voort en breiden zij hun taken verder uit.
De rechter oordeelde dinsdag dat de procedure van de beveiligingsaanbesteding correct is verlopen, waardoor de huidige uitvoerders G4S en CTSN hun kort geding verloren. Dit vonnis heeft grote gevolgen voor zo’n 4000 beveiligers die op Schiphol werkzaam zijn. Alle betrokken medewerkers moeten overstappen naar een nieuwe werkgever via een zogenaamde ‘overgang van onderneming’. Dit proces vereist dat iedereen opnieuw wordt gescreend door de AIVD, omdat Schiphol voor alle percelen op de luchthaven nieuwe aanbieders heeft geselecteerd.
Te lage prijs geboden
G4S en CTSN hadden een kort geding aangespannen, omdat de bedrijven het niet eens waren met de gevolgde aanbestedingsprocedure. De rechter oordeelde echter dat G4S en CTSN eerder bezwaar hadden moeten maken via een klacht bij Schiphol. Dat voorkomt onnodige vertraging en maakt aanpassingen aan de procedure mogelijk, aldus het vonnis. CTSN had aangevoerd dat er geen sprake zou zijn geweest van echte onderhandelingen, maar de rechter wees dit bezwaar van de hand. Ook het argument dat de winnende partijen een te lage prijs hadden geboden – 13 procent minder dan G4S en CTSN – hield geen stand. Volgens de rechter kan een dergelijk prijsverschil ontstaan door werkzaamheden anders in te richten.
Flinke klap
Het verlies is een flinke klap voor de huidige leveranciers, die voor tien jaar worden uitgesloten van een van de grootste beveiligingsopdrachten op de Nederlandse markt. De totale contractwaarde wordt geschat op 6 miljard euro. Ook de suggestie dat Trigion en I-Sec onvoldoende kennis en kunde zouden hebben om de opdracht goed uit te voeren, werd door de rechter ongegrond verklaard. De winnende partijen hadden aangegeven korte dienstlengtes en flexibele arbeidskrachten in te zetten, terwijl in de aanbesteding vaste krachten met een volwaardige baan werden geëist. De rechter volgt hierbij het principe dat moet worden uitgegaan van ‘de juistheid’ van de inschrijving.
Transitie
Schiphol zegt dat de komende periode volledig in het teken zal staan van de transitie. “Voor beveiligers betekent dit dat er steeds meer duidelijkheid komt over hun nieuwe plek binnen de toekomstige organisatie”, aldus een woordvoerder. Vakbonden en beveiligingsbedrijven hebben een convenant gesloten om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Aanvankelijk zouden de nieuwe aanbieders per 2 maart starten, maar Schiphol heeft dit uitgesteld om chaos tijdens de meivakantie te voorkomen, wanneer de luchthaven een grote reispiek verwacht. Doel is om herhaling van de ‘horrorrijen’ uit 2022 te voorkomen.









































































































