Beveiliging voor smartphones is een marketingtruc
De angst voor een virusgolf op smartphones is onterecht en daarom is beveiliging niet nodig. G Data Security Lab vindt antivirus voor smartphones vooral een marketingtruc van antivirus producenten. Smartphones zijn oninteressant voor cybercriminelen omdat hier voor hen geen daadwerkelijk financieel voordeel uit valt te behalen.
Volgens G DATA camoufleren antivirus producenten voor smartphones het daadwerkelijke risico. Door ‘horror nieuwsverhalen’ te verspreiden wordt de consument vooral bang gemaakt, met als enige doel meer antivirus producten te kunnen verkopen. Smartphone bescherming kost veel geld, de gemiddelde prijs hiervoor is 24,95 euro en de verkoop levert veel winst op. G DATA vindt deze verhalen daarom slechte marketingtrucs.
Het veiligheidscentrum van G Data heeft in de maand januari 2008 zes nieuwe malware gevonden voor slimme telefoontjes. Voor het Windows besturingssysteem waren dit er in dezelfde maand 65.538. In vergelijking met verspreiding van malware via Windows is de verspreiding van malware via smartphones lastiger. Het kost veel meer tijd en is daardoor niet de moeite waard.