Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Kidde Commercial

VBN

Centurion

Brivo

Nenova

NIBHV

Advancis

SMC Alarmcentrale

Gold-IP

Lobeco

Masset

VEB

Van Dusseldorp Training

Eizo

LUGN

VIGI

Securitas

VAIBS

Bydemes

MOBOTIX

IDIS

Distri Company

Crown Security Services

Sequrix

Traka ASSA ABLOY

Secusoft

Eagle Eye Networks

Unii

Genetec

Milestone

WBN Security

Optex

VGN Group

Regio Control Veldt

VisionPlatform.ai

Hanwha Vision Europe

ARAS

ASSA ABLOY

Alphatronics

Connect Security

Paralax

Uniview

Ajax Systems

Service Centrale Nederland

OpenEye

Intrasec

Add Secure

2N

Seris

Aritech

Alarm Meldnet

Teletek

i-Pro

HID

Hikvision

Trigion

CDVI

MPL

Seagate

Paraat

ASIS

SmartCell

Paxton

Top Security

Bosch Security Systems

OSEC

G4S

CSL

ADI

Akuvox

HD Security

SOBA

Synguard

Network Optix

SmartSD

VVNL

Multiwacht Security

Beveiligingsmeldingen worden vaak genegeerd

21 augustus 2016
Redactie
07:57

Belangrijke beveiligingsmeldingen van de PC worden door bijna 90 procent van de mensen genegeerd, als ze op een ongeschikt moment verschijnen. Dat meldt security.nl op basis van onderzoek door de Brigham Young University en Google Chrome.
Iedereen maakt het wel eens mee. Je bent dringend op zoek naar iets en dan verschijnt er een waarschuwing als je een via Google gevonden website wilt openen. Of er komt rechtsonder een waarschuwing van het antivirusprogramma tevoorschijn, terwijl je net naar een spannende video zit te kijken. Als je die hinderlijke melding weg klikt, behoor je tot de overgrote meerderheid.
Tijdens het onderzoek negeerde 74 procent van de onderzoeksgroep beveiligingsmeldingen als ze bezig waren met het sluiten van een webpagina. 97 procent had maling aan de meldingen als ze een video aan het bekijken waren en 87 procent nam de waarschuwing voor lief als ze bezig waren met het overbrengen van informatie, zoals een bevestigingscode. Volgens onderzoeksleider Jeff Jenkins is dit probleem eenvoudig te verhelpen door het moment van de waarschuwingen beter te timen. Hoogleraar Anthony Vance, die aan het onderzoek meewerkte, denkt dat het komt omdat het menselijk brein niet goed met multitasking kan omgaan en softwareontwikkelaars daar categorisch geen rekening mee houden.
Beveiligingsmeldingen krijgen de meeste aandacht als ze verschijnen op momenten dat de gebruiker minder aan het doen is. Dat klinkt logisch, maar die kennis wordt in de praktijk niet toegepast. Een uitzondering geldt voor de ontwikkelaars van de Chrome Cleanup Tool. Dat is een programma om problemen in Google Chrome te verhelpen. De ontwikkelaars hebben naar aanleiding van het onderzoek besloten om in de toekomst de timing van meldingen aan te passen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Artitech Kidde Commercial

VIGI

SequriX

Boon Edam

Seagate

Distri Company

Wordt een partner