Bewakingscamera krijgt belangrijkere rol binnen bedrijfsprocessen

Milestone Systems wil zijn dienstverlening de komende jaren fors uitbreiden. En dat is vrijwel onmogelijk zonder partners. Het gaat dan om bedrijven die ‘add-ons’, maar ook complete concepten bouwen, die steeds vaker verder gaan dan alleen beveiliging. Dat bleek donderdag tijdens de MPOP in Tilburg.
MPOP staat voor Milestone Partner Open Platform en omvat een serie conferenties die over de hele wereld worden gehouden. Donderdag was het de beurt aan de Benelux. Samen met 21 partners liet de Deense softwarefabrikant zien wat de toekomst de beveiligingssector gaat bieden op met name het gebied van videotechnologie. “AI (kunstmatige intelligentie) vormt daarbij de Rode Draad”, vertelde community manager Roy Band van Milestone Systems. De toepassingsmogelijkheden van videotechnologie breiden zich in snel tempo uit. Daarmee verandert de rol van een videomanagementsysteem ook. Waar vroeger een VMS voornamelijk diende voor het connecteren en registreren van IP videostreams voor beveiligingsdoeleinden wordt de rol van een VMS steeds belangrijker in bedrijfsprocessen van ondernemingen. Met MPOP wil het bedrijf geïnteresseerden de kans geven om nieuwe mogelijkheden te ontdekken en kennis te maken met elkaar. Dat kon op de stands die tijdens het evenement waren opgesteld en waar de technologiepartners hun integraties met het XProtect-platform lieten zien en tijdens de diverse keynotes, inleidingen en workshops.
Relevante trends
Keven Marier, vice-president Technology Partners bij Milestone, noemde de trends die momenteel relevant zijn zoals de ontwikkelingssnelheid. “De coronacrisis heeft ons geleerd dat innovatie steeds sneller ontwikkeld moet worden. En dat gebeurde ook dankzij een van onze partners die binnen enkele maanden kwam met een oplossing voor het bewaken van sociale afstand en het dragen van mondkapjes in drukke gebieden, zodat men toch weer veilig kon bewegen.” Slim heeft volgens Marier ook een andere betekenis gekregen. Kunstmatige intelligentie werd machine learning en machine learning werd deep learning. “Camera’s kunnen in veel situaties objecten nu al beter onderscheiden dan dat mensen dat doen.” Momenteel heeft 40 procent van de nieuwe camera’s ‘deep learning’ aan boord. Verwacht wordt dat dit in 2025 al 60 procent zal zijn. Dat jaar zal nog maar 7 procent van de nieuwe camera’s geen intelligente functies hebben. Een andere verandering is dat camera’s steeds vaker sensoren worden om machines aan te sturen, in plaats van dat zij door mensen te bekijken beelden produceren.
Ontwikkeling slimme apparaten
Syamak Nazary, global sales director bij Intel, merkte op dat inmiddels 60 procent van de camera’s met analytics gebruikt wordt voor het monitoren van transport en verkeer. Hij ging uitgebreid in op de mogelijkheden en op hoe je AI in systemen van een grotere schaal efficiënt integreert. Kijkend naar de mogelijkheden waar AI-applicaties worden ondergebracht gaat het om de keuze voor on-prem, cloud of edge. Als heel snel gereageerd moet worden op gebeurtenissen of objecten (laagste mogelijke vertraging), is AI-software in de camera of nabij de camera (edge) het beste. Maar naar mate de toepassingen complexer worden – denk aan gedragsanalyse – ligt centrale verwerking meer voor de hand. De uitdaging nu is om software die zeer krachtige computers vereist geschikt te maken voor de miniatuurcomputertjes in camera’s en andere slimme apparaten. Intel ontwikkelde hiervoor de gratis te downloaden OpenVINO™ Toolkit voor software-ontwikkelaars. Hiermee zijn relatief eenvoudig nieuwe toepassingen voor slimme camera’s of andere apparaten te ontwikkelen. De Toolkit is gebaseerd op convolutionele neurale netwerken (CNN) en dient om de ontwikkeling van high-performance computer vision en deep learning prototypes naar vision-applicaties te versnellen zodat deze op grotere schaal inzetbaar worden. Op deze manier draagt Intel niet alleen bij als hardware-producent van processoren en chipsets in de beveiligingsindustrie maar ook op het gebied van AI-software-ontwikkeling, zoals met SAIMOS video-analytics.
Duur en voordelig tegelijkertijd
Tijdens ‘break out sessies’ liet Dallmeier de kracht van de Panomera-camera zien. Het apparaat kost tienduizenden euro’s, maar kan in sommige situaties heel voordelig zijn. Zo wilde de gemeente Keulen cameratoezicht op het Domplein, nadat tijdens een nieuwjaarsfeest honderden vrouwen waren aangerand. Er bleken 120 camera’s nodig te zijn om iedereen op het grote plein herkenbaar (250px/m) vast te leggen. Dallmeier klaarde de klus met slechts twee Panomera’s. Daarmee was het bovendien niet nodig om camera’s aan de monumentale Dom te bevestigen.
Dat camera’s ook geschikt zijn voor het verzamelen van commerciële gegevens, liet Ikara zien. Het bedrijf dat is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie heeft een video analyse platform ontwikkeld en geleverd aan alle McDonalds-vestigingen in Duitsland. De data worden gebruikt om onder andere de wachttijd voor klanten te verkorten en de capaciteit van de restaurants op de behoefte af te stemmen. Via deze weg wordt de gehele bedrijfsvoering van alle restaurants in Duitsland geoptimaliseerd. Hiermee toont Ikara het belang aan van videotechnologie voor de digitale transformatie van bedrijven. Dat de camera beelden in McDonalds-restaurants ook voor beveiliging dienen is in dit geval slechts bijzaak.
Investering versus gebruikskosten
Axis benadrukte dat de goedkoopste camera niet altijd de laagste gebruikskosten tot gevolg heeft. Om maximaal profijt te halen uit investeringen in cameratoezicht ontwikkelde de fabrikant de Optimizer. Die helpt op basis van de gebruikerswensen bij het ontwerp van een zo optimaal mogelijk systeem. Daarbij worden ook de kosten inzichtelijk gemaakt. De prijs van de camera is volgens Axis het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Onder water zitten gebruikskosten als onderhoud en opslag en die zijn aanzienlijk groter gedurende de levensduur van een camera of apparaat. Daar kan dan ook het beste op worden bespaard.
Roadmap
Diana Zait van Milestone schetste tot slot de roadmap van Milestone en vertelde iets over producten die dit jaar en volgend jaar verwacht kunnen worden. Het zal de komende jaren voor wat de ontwikkeling betreft vooral gaan om data die uit de camera te halen is. Dat wordt mogelijk belangrijker dan video. Een winkelier wil niet weten hoe zijn klanten eruit zien, maar hoeveel er langskomen, hoe laat en hoe lang ze op bepaalde plaatsen in de winkel blijven staan. Er komen ook toevoegingen aan het XProtect-product die de manier verbeteren waarop operators van de VMS omgaan met incidenten, opgenomen video en gevoelige informatie, terwijl tegelijkertijd de algehele prestaties van het product worden verbeterd en de bandbreedte wordt geoptimaliseerd.
Andere innovaties zijn bedoeld om de gebruikerservaring te verbeteren, zoals toegang via single-sign-on, verbeterde navigatie en vereenvoudiging van de integratie van producten van partners. Daarnaast wil Milestone, in nauwe samenwerking met het partnernetwerk, specifieke verticale markten beter begrijpen en aanspreken, zodat oplossingen beter aansluiten op de behoeften.