Bibob-register officieel in beheer genomen

De Justitiële Informatiedienst (Justid) heeft vorig jaar het zogeheten Bibob-register ontwikkeld in opdracht van de screeningsautoriteit Justis. Onlangs hebben de algemeen directeuren Iep Visser (Justis) en Wijnand Lodder (Justid) hun handtekeningen gezet onder het beheercontract. Hiermee heeft Justid nu officieel het technisch beheer van het register op zich genomen.

Het register is ontwikkeld door Justid in nauwe samenwerking met Justis. Door de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) zijn overheden bevoegd om overheidsopdrachten, vastgoedtransacties, vergunningen en subsidies te weigeren of in te trekken als blijkt dat er ernstig gevaar bestaat dat daarmee strafbare feiten zullen worden gepleegd of uit strafbare feiten verkregen voordelen zullen worden benut. De wet levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het beschermen van de eigen integriteit van overheden tegen het ongewild faciliteren van criminele activiteiten.
Justid blikt voor wat het register betreft terug op een geslaagd traject. Binnen en buiten Justis wordt inmiddels naar tevredenheid met het systeem gewerkt. Wijnand Lodder (Justid): “Dat is fijn om te horen. De professionals die dagelijks met onze systemen werken, die staan wat mij betreft dan ook voorop. Gebruikers van een systeem zijn in die zin de ultieme toets.”

Ontwikkeling gaat door
Ondanks de start van de beheerfase gaat de ontwikkeling van het Bibob-register nog door. Een aantal wensen die op de ‘backlog’ staan, worden in 2023 en 2024 verder uitgewerkt. Om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om met het systeem te werken, zal er de komende tijd aandacht zijn voor de digitale toegankelijkheid van het register. Iep Visser (Justis): “Digitale toegankelijkheid is belangrijk en speelt bij ieder system een rol. Iedereen moet met een systeem kunnen werken.”

Over het Bibob-register
Het Bibob-register maakt het mogelijk voor bestuursorganen als gemeenten en provincies, om wettelijk bepaalde informatie over (rechts)personen in het kader van de Wet Bibob centraal te registreren. Op die manier kan het Landelijk Bureau Bibob (LBB) deze informatie desgevraagd verstrekken aan andere bestuursorganen die naar diezelfde (rechts)persoon zelfstandig Bibob-onderzoek doen Doel van het Bibob-register is dan ook om meer informatie te kunnen uitwisselen tussen het LBB en bestuursorganen –als ook voor bestuursorganen onderling- en zodoende voor bestuursorganen om vaker het gevaar van misbruik van bijvoorbeeld een vergunning te kunnen onderkennen. Ook het Landelijk Bureau Bibob (Justis) registreert de vereiste informatie in het register.

Deel dit artikel via: