Echt tijd voor een nationaal frauderegistratiesysteem

Fraudeurs hebben vaak de gewoonte om stelselmatig toe te slaan. Worden zij betrapt, dan zoeken zij weer een ander slachtoffer. In deze blog pleit Karijn van Doorne van VNO-NCW – MKB Nederland voor een nationaal frauderegistratiesysteem dat dit kan voorkomen.

Samen sta je sterker. Een cliché dat ook in het geval van fraudebestrijding ontzettend waar is. Want wist u dat er jaarlijks 4 miljard verdwijnt in de zakken van fraudeurs? Een duizelingwekkend bedrag. Dat bedrag, daar doen ze niet hun boodschappen van. Het geld wordt veelal geïnvesteerd in drugshandel, hennepkwekerijen en mensenhandel. Tot zover het slechtste nieuws. Het goede nieuws is dat daar wat aan gedaan kan worden. Namelijk met de invoering van een frauderegistratiesysteem.

Slachtoffers
In zo’n branche-overstijgend frauderegistratiesysteem delen bijvoorbeeld telecomaanbieders, webwinkels en autoverhuurders informatie met elkaar. Want een wijze les uit de criminaliteitsbestrijding: een fraudeur slaat echt niet één keer toe. Meer dan de helft van de fraudeurs maakt slachtoffers in meerdere branches en dat is nou juist wat het brancheoverstijgend delen van informatie over fraude tegen kan gaan.

Fraude voorkomen
In een aantal branches, zoals verzekeraars en financiële instellingen mag volgens strenge privacyregels binnen een branche informatie worden uitgewisseld. Hartstikke handig, maar onvoldoende. Er is dus meer nodig. In Engeland gebeurt dat al: daar heeft men zo’n 30 jaar geleden met succes Cifas opgericht, een nationaal frauderegister dat sectoroverstijgend is. Banken, verzekeraars, winkelketens: ze doen allemaal mee. Net als de Nationale Ombudsman, die het registratiesysteem scherp in de gaten houdt. Cifas voorkomt zo jaarlijks meer dan een miljard euro aan fraudes.

Vergunning van de AP
Gelukkig lijkt er licht aan het eind van de tunnel. Tenminste, als de Autoriteit Persoonsgegevens besluit om een vergunning te verlenen. In een interview met het tijdschrift Forum zegt voorzitter Aleid Wolfsen dat de aanvraag, die ook door VNO-NCW en MKB-Nederland werd gedaan, goed bekeken zal worden. ‘Want’, zo zegt hij: ‘zo’n systeem moet natuurlijk wel goed in de gaten gehouden worden. Dat heeft de toeslagaffaire ons wel geleerd.’ Helemaal mee eens natuurlijk: privacy is een groot goed en het Engelse model laat zien dat dat prima gewaarborgd kan worden. Nu Nederland nog.

Gedeeld

Geef een antwoord