Brandbrief over agressie in het spoorvervoer
Het aantal incidenten en de ernst van de agressie in en rond treinen is hevig toegenomen en van een daling lijkt nog geen sprake. Dat schrijft president-directeur Wouter Koolmees van NS in een brandbrief aan het kabinet. Hij, de vakbonden en de ondernemingsraad willen andere middelen om de overlast aan te pakken.
NS-personeel wordt regelmatig het slachtoffer van scheldpartijen, intimidaties of zelfs fysiek geweld. De NS, de spoorvakbonden en de ondernemingsraad willen dat het kabinet hier onmiddellijk actie tegen onderneemt. Daarom is een brandbrief gestuurd naar de ministeries van Justitie en Veiligheid en Infrastructuur en Waterstaat. Deze brief is ondertekend door de NS, de vakbonden FNV, CVN, VVMC en de centrale ondernemingsraad.
De maat is vol
Het aantal incidenten nam vorig jaar toe met 30 procent ten opzichte van 2021. Er is hierover overleg geweest met de ministeries, maar dat heeft tot nu toe niet geleid tot een afname van de problematiek. De agressie blijft zelfs toenemen. Regelmatig worden zelfs wapens bij reizigers aangetroffen. Voor veel medewerkers is de maat inmiddels vol. Zij gaan elders werk zoeken. Anderen vallen langdurig uit. Het werk wordt te gevaarlijk, stelt Koolmees. Cijfers van dit jaar zijn er nog niet, maar de president-directeur van NS verwacht dat de trend doorzet. Bovendien zijn cijfers nooit compleet, omdat lang niet elk incident wordt gemeld. Tot de incidenten behoren schelden, intimideren, slaan, duwen, schoppen, spugen, alcoholmisbruik en vandalisme. NS kan hier zelf nauwelijks tegen optreden. Elke keer moet de komst van de politie worden afgewacht, terwijl incidenten intussen verder escaleren. Daarom wil NS meer mogelijkheden om zwartrijders en overlastveroorzakers te identificeren. Dat is opmerkelijk, omdat het bedrijf vorig jaar hoofdconducteurs nog de boa-status wilde ontnemen. Ook wil NS een publiekscampagne om de toenemende normvervaging tegen te gaan.