Brandweer bezorgd over forse toename hoogbouwprojecten

De brandweer maakt zich volgens brandweercommandant Esther Lieben grote zorgen om de forse toename van hoogbouwprojecten, waarbij veiligheid vaak ‘onderaan de prioriteitenlijst’ staat. Dat zegt zij vandaag in het AD. Ook levert de opkomst van elektrische auto’s volgens haar grote risico’s op.

De Haagse brandweercommandant Esther Lieben is ook landelijk portefeuillehouder incidentbestrijding. Zij waarschuwt dat branden in hoge gebouwen vaak alleen van binnenuit bestreden kunnen worden, omdat de hoogwerkers niet verder dan tot 30 meter komen. “Als een toren helemaal in brand vliegt, kunnen wij echt niemand meer komen redden!” Daarom wil zij dat bij nieuwe (hoog)bouwplannen veel eerder aan brandveiligheid wordt gedacht. Zo zouden betere bouwmaterialen gebruikt moeten worden. Onlangs werd nog bekend dat de in de afgebrande Grenfell Tower in Londen gebruikte materialen ook in Nederland nog ruimschoots aanwezig zijn. Dergelijke gevelplaten zorgen voor een zeer snelle uitbreiding van een uitslaande brand.

Sprinklers
In gebouwen boven de 70 meter zijn volgens het Bouwbesluit sprinklers verplicht. Sprinklers zijn een dure, maar zeer effectieve maatregel tegen uitbreiding van brand. Veel gebouwen zijn echter tussen de 30 en de 70 meter hoog en dan zijn er veelal geen sprinklers, terwijl de brandweer er ook niet met de hoogwerkers bij kan. Brandwerende en brandvertragende bouwmaterialen kunnen dan het verschil maken, aldus Lieben. Zij vindt dat minstens 10 procent van de bouwkosten gereserveerd moet worden voor brandveilig bouwen.
Een andere bron van zorg is dat binnensteden steeds ontoegankelijker worden voor de grote brandweervoertuigen. Vaak is dit bedoeld om de straten verkeersluw te maken, maar in geval van nood is er een groot probleem.

Elektrische auto’s
Verder uit Lieben haar zorgen over de sterke toename van het aantal elektrische auto’s. Politici spelen daar volgens haar onvoldoende op in. De accu van een elektrische auto kan in brand vliegen en moet dan vier dagen onder water worden gezet, voordat het gevaar geweken is. Dus voordat de politiek plannen ontvouwt om heel Nederland elektrisch te laten rijden, zou er eerst bij het brandgevaar stil gestaan moeten worden. Vooral parkeergarages kunnen een probleem vormen bij de brandbestrijding. Auto’s met lpg mogen er soms niet in, maar voor elektrische auto’s gelden geen restricties. De brandweer is nu met TNO een studie gestart naar de gevolgen van de opkomst van nieuwe technologie.

Deel dit artikel via: