Buspassagiers positief over pinbetaling
Openbaar vervoerder Arriva zegt positieve reacties te hebben ontvangen van reizigers en chauffeurs op de mogelijkheid om te kunnen pinnen in de stadsbussen in Tilburg, Den Bosch en Breda. De pinautomaten zijn een maand geleden geïnstalleerd om de kans op overvallen te verkleinen.
“Zowel reizigers als chauffeurs vinden het juist fijn dat er met pin kan worden betaald”, zegt Arriva-woordvoerster Suzan van Beek op de website ovpro.nl. De vervoerder wil vanaf januari 2018 geen contante betalingen meer accepteren. Daarom worden de ervaringen uit Breda, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch meegenomen in de verdere uitrol.
Het gaat nu al om ongeveer 170 stadsbussen. Bij de pinautomaten in deze bussen kan reizigers zowel op de traditionele manier pinnen als contactloos betalen, waarbij reizigers geen pincode hoeven in te toetsen. Ook vervoersbedrijf Connexxion wil het contactloos betalen in 2018 in heel Nederland hebben ingevoerd. De bussen van het bedrijf in Middelburg hebben de primeur.
Geen klachten
Reizigersorganisatie Rover zegt ook nog geen klachten te hebben ontvangen over pinbetalingen, maar vindt helemaal geen contante verkoop geen optie. Ouderen nemen volgens de belangenbehartiger bijvoorbeeld vaak hun pinpas niet mee. Bovendien zou het agressie kunnen uitlokken als een passagier niet mee kan omdat hij geen pinpas, maar wel contant geld heeft.
Alle Nederlandse openbaar vervoerders zijn op zoek naar nieuwe betaalmanieren om de veiligheid van hun personeel te vergroten. Steeds meer buschauffeurs worden namelijk overvallen. Connexxion heeft momenteel een test lopen met een zogenaamde Ticketbox. Daarmee kunnen reizigers betalen met een pinpas, creditcard en in de toekomst zelfs met een barcode. Dit maakt het vooral voor buitenlandse toeristen makkelijker om met het openbaar vervoer te reizen. De TicketBox wordt overigens al jarenlang gebruikt in verschillende andere Europese landen, zoals Oostenrijk en Duitsland.