Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Trigion

Paxton

Traka ASSA ABLOY

Explicate

Aritech

SmartSD

Regio Control Veldt

Milestone

Paraat

Akuvox

SMC Alarmcentrale

Network Optix

Distri Company

ADI

Ajax Systems

Add Secure

VBN

ARAS

NetworxConnect

Multiwacht

OSEC

PG Security Systems

Eizo

Genetec

CSL

VVNL

Lobeco

SOBA

Seagate

ASIS

VideoGuard

Sequrix

G4S

Advancis

Securitas

Masset Solutions

Centurion

HD Security

SmartCell

CDVI

EAL

VEB

Bydemes

Kiwa

DZ Technologies

Service Centrale Nederland

ASSA ABLOY

Crown Security Services

Top Security

Alarm Meldnet

Hanwha Vision Europe

Hikvision

Brivo

2N

20face

Alphatronics

Eagle Eye Networks

IDIS

HID

Dero Security Products

Bosch Security Systems

i-Pro

Connect Security

MOBOTIX

NIBHV

BHVcertificaat.online

Oribi ID Solutions

Uniview

Nenova

Optex

Avigilon Alta

Unii

Gold-IP

Secusoft

CardAccess

Seris

VAIBS

Campagne privacybewustzijn wijkt voor coronacrisis

9 februari 2021
Redactie
08:30

Minister Dekker van Rechtsbescherming wil een campagne uitstellen tot volgend jaar, die bedoeld is om burgers bewuster te maken van de privacyrisico’s bij het gebruik van online diensten. Hij vindt dat alle overheidscommunicatie zich nu in eerste instantie moet richten op bestrijding van de coronacrisis.

In 2019 kwam Dekker met de kabinetsvisie op de bescherming van wat de horizontale privacy wordt genoemd. Daarbij gaat het om de manier waarop burgers met de privacy van andere burgers omgaan. Daarbij kan gedacht worden aan het filmen van mensen op straat, waarna de beelden openbaar worden gemaakt.

Strengere normen
Het kabinet vindt dat burgers zich vrij en veilig moeten kunnen voelen in de digitaliserende wereld. Dat lukt alleen als burgers, maar ook bedrijven en instellingen zich meer bewust worden van de manieren waarop inbreuk gemaakt kan worden op hun persoonlijke levenssfeer. Ook wil Dekker dat mensen dan eenvoudiger maatregelen kunnen treffen om die inbreuk te voorkomen. Mogelijk worden hiervoor strengere privacynormen geïntroduceerd.
De bewustzijnscampagne zou dit voorjaar van start gaan, maar dat wordt een jaar later. De overheid wil dit jaar alleen publiekscampagnes organiseren die verband houden met de coronacrisis. Daarnaast wil Dekker eerst laten onderzoeken hoe vaak horizontale privacyschendingen plaatsvinden, welke doelgroepen er zijn en hoe die het beste bereikt kunnen worden.

Routekaart
Als duidelijk is welke risico’s er zijn, komt het kabinet met een routekaart, die een overzicht biedt van mogelijkheden die slachtoffers van horizontale privacyschending tot hun beschikking hebben. Maar eerst wil men voortbouwen op bestaande initiatieven van zowel de overheid als het bedrijfsleven, om voorlichting te geven aan slachtoffers en hen te wijzen op hun rechten op internet en de manieren waarop zij die rechten kunnen uitoefenen. Daarvoor wordt een steunpunt voor belanghebbenden ingericht. Als de routekaart over ongeveer een jaar gereed is, begint de mediacampagne van de overheid.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Distri Company

Videoguard

Suricat

Aritech

Seagate

SequriX

Wordt een partner