Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

NIBHV

VBN

Trigion

Secusoft

Brivo

VVNL

SOBA

Top Security

Unii

Connect Security

Bydemes

Service Centrale Nederland

Lobeco

Securitas

Advancis

Optex

IDIS

Van Dusseldorp Training

Multiwacht Security

Sequrix

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

CSL

Alarm Meldnet

Nenova

G4S

Bosch Security Systems

Seagate

VisionPlatform.ai

OSEC

Network Optix

Eizo

Paralax

Paraat

Intrasec

Akuvox

SmartSD

ASIS

VIGI

LUGN

Hikvision

Add Secure

OpenEye

Uniview

Paxton

Crown Security Services

MOBOTIX

Synguard

VEB

Kidde Commercial

Gold-IP

Milestone

CDVI

Eagle Eye Networks

Masset

HD Security

Genetec

Seris

Aritech

Regio Control Veldt

i-Pro

Teletek

Alphatronics

MPL

Distri Company

ARAS

VAIBS

2N

Centurion

SmartCell

SMC Alarmcentrale

VGN Group

ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

WBN Security

ADI

HID

CNV: Onrust onder beveiligers na uitspraak aanbesteding Schiphol

5 november 2025
Redactie
10:40

Eindelijk is definitief duidelijk welke beveiligingsbedrijven de komende 10 jaar de beveiliging van Schiphol gaan verzorgen, na de uitspraak van de rechter dinsdag. Maar daarmee zijn de zorgen onder beveiligers allerminst voorbij, zegt CNV-onderhandelaar André Quist. “Duizenden beveiligers moeten komend jaar van werkgever wisselen. Dat proces moet zeer zorgvuldig verlopen, met respect voor de beveiligers. Anders voorzie ik een hoop chagrijn en mogelijk chaos.”

De nieuwe aanbesteding raakt ruim 5.000 beveiligers op Schiphol, die nu nog werken voor vijf verschillende beveiligingsbedrijven: G4S, Securitas, I-Sec, CTSN en Trigion. Op 2 juli maakte Schiphol de uitkomst bekend van een aanbestedingsprocedure: I-Sec, Securitas en Trigion mogen de komende 10 jaar de beveiliging verzorgen. Twee verliezende bedrijven, G4S en CTSN, spanden daarop een rechtszaak aan. Dinsdag deed de rechter uitspraak: de aanbestedingsprocedure is goed verlopen, Schiphol kan de tender doorzetten.

Meer dan alleen tenue verwisselen

“Daarmee hebben Schiphol en de beveiligingsbedrijven duidelijkheid, maar breekt er voor de beveiligers juist een heel onzekere tijd aan”, zegt Quist. “Duizenden beveiligers moeten volgend jaar van werkgever wisselen. Dat is nogal wat. Het gaat veel verder dan alleen even een tenue verwisselen. Elk bedrijf heeft weer z’n eigen regels, bijvoorbeeld bij het maken van roosters. Het zorgt komende tijd voor een hoop onzekerheid, het hakt er enorm in. De beveiligers voelen zich een speelbal van het aanbestedingssysteem. Ze weten niet waar ze aan toe zijn, terwijl zij juist de mensen zijn die Schiphol veilig houden.”

Schiphol medeverantwoordelijk voor goede uitvoering

Na de vorige, volgens CNV chaotische aanbesteding zijn er duidelijke afspraken gemaakt met Schiphol om te voorkomen dat beveiligers opnieuw de dupe worden van een rommelige overgang. CNV vindt dat Schiphol haar verantwoordelijkheid moet nemen. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. “Deze overgang mag geen negatieve gevolgen hebben voor roosters, werktijden en behoud van werk op de luchthaven’, vindt Quist. ‘Beveiligers moeten hun werk kunnen blijven doen onder dezelfde omstandigheden als nu, met respect voor hun bestaande afspraken en werkplekken. Het uitgangspunt is dat er voor hen niets verandert, behalve het logo op hun jas.”

CNV volgt overgang nauwlettend

De vakbond benadrukt dat de bedrijven die de nieuwe beveiligingscontracten uitvoeren zich strikt moeten houden aan de afspraken uit het convenant, waarin de rechten van werknemers zijn vastgelegd. Dat betekent onder meer dat alle individuele afspraken blijven gelden, bijvoorbeeld als het gaat om bestaande vaste vrije dagen of dagdelen. Daarnaast moeten ook alle arbeidsvoorwaarden worden gerespecteerd, zoals loon, arbeidsduur en andere vastgelegde rechten. Quist: “We zullen nauwlettend volgen hoe de overgang in de praktijk verloopt en ingrijpen als beveiligers er op achteruit dreigen te gaan.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Seagate

Artitech Kidde Commercial

SequriX

VIGI

Boon Edam

Distri Company

Wordt een partner