CNV: Onrust onder beveiligers na uitspraak aanbesteding Schiphol

Eindelijk is definitief duidelijk welke beveiligingsbedrijven de komende 10 jaar de beveiliging van Schiphol gaan verzorgen, na de uitspraak van de rechter dinsdag. Maar daarmee zijn de zorgen onder beveiligers allerminst voorbij, zegt CNV-onderhandelaar André Quist. “Duizenden beveiligers moeten komend jaar van werkgever wisselen. Dat proces moet zeer zorgvuldig verlopen, met respect voor de beveiligers. Anders voorzie ik een hoop chagrijn en mogelijk chaos.”
De nieuwe aanbesteding raakt ruim 5.000 beveiligers op Schiphol, die nu nog werken voor vijf verschillende beveiligingsbedrijven: G4S, Securitas, I-Sec, CTSN en Trigion. Op 2 juli maakte Schiphol de uitkomst bekend van een aanbestedingsprocedure: I-Sec, Securitas en Trigion mogen de komende 10 jaar de beveiliging verzorgen. Twee verliezende bedrijven, G4S en CTSN, spanden daarop een rechtszaak aan. Dinsdag deed de rechter uitspraak: de aanbestedingsprocedure is goed verlopen, Schiphol kan de tender doorzetten.
Meer dan alleen tenue verwisselen
“Daarmee hebben Schiphol en de beveiligingsbedrijven duidelijkheid, maar breekt er voor de beveiligers juist een heel onzekere tijd aan”, zegt Quist. “Duizenden beveiligers moeten volgend jaar van werkgever wisselen. Dat is nogal wat. Het gaat veel verder dan alleen even een tenue verwisselen. Elk bedrijf heeft weer z’n eigen regels, bijvoorbeeld bij het maken van roosters. Het zorgt komende tijd voor een hoop onzekerheid, het hakt er enorm in. De beveiligers voelen zich een speelbal van het aanbestedingssysteem. Ze weten niet waar ze aan toe zijn, terwijl zij juist de mensen zijn die Schiphol veilig houden.”
Schiphol medeverantwoordelijk voor goede uitvoering
Na de vorige, volgens CNV chaotische aanbesteding zijn er duidelijke afspraken gemaakt met Schiphol om te voorkomen dat beveiligers opnieuw de dupe worden van een rommelige overgang. CNV vindt dat Schiphol haar verantwoordelijkheid moet nemen. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. “Deze overgang mag geen negatieve gevolgen hebben voor roosters, werktijden en behoud van werk op de luchthaven’, vindt Quist. ‘Beveiligers moeten hun werk kunnen blijven doen onder dezelfde omstandigheden als nu, met respect voor hun bestaande afspraken en werkplekken. Het uitgangspunt is dat er voor hen niets verandert, behalve het logo op hun jas.”
CNV volgt overgang nauwlettend
De vakbond benadrukt dat de bedrijven die de nieuwe beveiligingscontracten uitvoeren zich strikt moeten houden aan de afspraken uit het convenant, waarin de rechten van werknemers zijn vastgelegd. Dat betekent onder meer dat alle individuele afspraken blijven gelden, bijvoorbeeld als het gaat om bestaande vaste vrije dagen of dagdelen. Daarnaast moeten ook alle arbeidsvoorwaarden worden gerespecteerd, zoals loon, arbeidsduur en andere vastgelegde rechten. Quist: “We zullen nauwlettend volgen hoe de overgang in de praktijk verloopt en ingrijpen als beveiligers er op achteruit dreigen te gaan.”









































































































