Column: De overlast van piraterij
Waarom de Vereniging van Nederlandse reders nog steeds tegen gewapende beveiliging aan boord van schepen is, is mij niet duidelijk. Als men naar de cijfers kijkt is er een explosieve stijging zichtbaar van aantal aanvallen door piraten, van succesvolle aanvallen, van gekaapte schepen, gegijzelde crewleden en van gebruik van geweld tegen zeelieden.
Door Ferry van de Wal
Dat de vereniging dit adviseert omdat ze een geweldspiraal vrezen lijkt dus een farce. Kijk bijvoorbeeld naar de cijfers van International Maritime Organization (IMO), dan zie je dat die opgaande geweldspiraal er al lang is. Is het dan een echo van de aanbevelingen van de IMO? Dat zou ook vreemd zijn, IMO is onderdeel van de VN en de VN laat haar voedseltransporten in de golf streng en gewapend beveiligen. Onlangs stond een grote advertentie in een Militaire vakblad omdat de VN graag Nederlandse (ex)mariniers hebben om gewapend schepen te beveiligen in de Golf van Aden.
Wat goed is voor de VN is ook goed voor Nederlandse reders. Immers, tot nu toe is nog nooit een schip wat beveiligd werd door Nederlandse ex militairen succesvol overvallen of gekaapt. Door te werken met beveiligers uit Nederland, die werken voor een Nederlands bedrijf, is het eenvoudig om verantwoording en protocol vast te leggen. Een code of conduct , volgens sommige rules of engagement genaamd, behoren bij het contract en opdrachtgever en nemer weten wat er van hen verwacht wordt. De mensen waar ik zelf mee werk zitten niet te wachten op cowboy achtige taferelen op zee. Afschrikken door zichtbaar aanwezig te zijn en desnoods verjagen is ons devies. Blijft de koudwatervrees van een securityteam aan boord bestaan? Dan biedt een schip met beveiliger wat rondom het te beveiligen schip vaart wellicht uitkomst. Zo is de rederij politiek correct en het schip goed beveiligd.
De recessie werkt piraterij in de hand. Er varen minder schepen door de Golf van Aden dan voorheen. Op die schepen zit, dankzij besparingsmaatregelen, minder bemanning. De kans om aangevallen te worden blijft stijgen. Piraterij werkt piraterij in de hand. Geld afkomstig van dit misdrijf wordt opnieuw geïnvesteerd in wapens, speedboten en al wat dies meer zij. Ook wordt het gebied waarin aanvallen plaats vinden groter. Dit doordat de internationale marines patrouilleren in de hotspots van dit moment en geen tijd hebben voor de incidenten daar buiten. Die marine eenheden kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor een veilige passage door de Golf van Aden.
Beveiligen wordt hiermee voor de reder beter dan omvaren via Zuid Afrika met de vertraging en extra kosten van dien. Het overgebleven risico afdekken met verzekeringen lijkt nu bijna onmogelijk omdat premies naar verluid in vergelijking met 5 jaar terug, 200 procent omhoog zijn gegaan. De premies kunnen weer omlaag zodra deze beveiliging succesvol blijkt te zijn.
Over de schrijver Ferry van de Wal is eigenaar van MasterMind Security & Recherche BV, een beveiligingsbedrijf wat in Nederland ISPS gecertificeerde havens beveiligd. Op internationaal gebied heeft hij ervaring opgedaan met anti piraterij. De mensen van MasterMind Security functioneren als spil en maincontractor tussen rederij en securityteam. |