Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

ASSA ABLOY

PG Security Systems

Masset Solutions

Seagate

2N

Network Optix

i-Pro

ADI

Bosch Security Systems

CDVI

Alphatronics

Oribi ID Solutions

Uniview

Optex

ARAS

VBN

SmartSD

Kiwa

Securitas

Gold-IP

BHVcertificaat.online

Akuvox

SMC Alarmcentrale

G4S

CSL

Eizo

Top Security

MOBOTIX

SOBA

NetworxConnect

Regio Control Veldt

Sequrix

Crown Security Services

VEB

OSEC

HD Security

Hanwha Vision Europe

EAL

SmartCell

Service Centrale Nederland

Milestone

Dero Security Products

Advancis

Eagle Eye Networks

Intrasec

Avigilon Alta

Genetec

Hikvision

Aritech

Lobeco

HID

Paxton

Add Secure

ASIS

VideoGuard

Paraat

VVNL

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

Brivo

Alarm Meldnet

Nenova

Multiwacht

Centurion

Secusoft

Trigion

Unii

Seris

Connect Security

Bydemes

NIBHV

Distri Company

IDIS

VAIBS

Column: De overlast van piraterij

14 oktober 2009
Redactie
22:50

Waarom de Vereniging van Nederlandse reders nog steeds tegen gewapende beveiliging aan boord van schepen is, is mij niet duidelijk. Als men naar de cijfers kijkt is er een explosieve stijging zichtbaar van aantal aanvallen door piraten, van succesvolle aanvallen, van gekaapte schepen, gegijzelde crewleden en van gebruik van geweld tegen zeelieden.

Door Ferry van de Wal

Dat de vereniging dit adviseert omdat ze een geweldspiraal vrezen lijkt dus een farce. Kijk bijvoorbeeld naar de cijfers van International Maritime Organization (IMO), dan zie je dat die opgaande geweldspiraal er al lang is. Is het dan een echo van de aanbevelingen van de IMO? Dat zou ook vreemd zijn, IMO is onderdeel van de VN en de VN laat haar voedseltransporten in de golf streng en gewapend beveiligen. Onlangs stond een grote advertentie in een Militaire vakblad omdat de VN graag Nederlandse (ex)mariniers hebben om gewapend schepen te beveiligen in de Golf van Aden.

Wat goed is voor de VN is ook goed voor Nederlandse reders. Immers, tot nu toe is nog nooit een schip wat beveiligd werd door Nederlandse ex militairen succesvol overvallen of gekaapt. Door te werken met beveiligers uit Nederland, die werken voor een Nederlands bedrijf, is het eenvoudig om verantwoording en protocol vast te leggen. Een code of conduct , volgens sommige rules of engagement genaamd, behoren bij het contract en opdrachtgever en nemer weten wat er van hen verwacht wordt. De mensen waar ik zelf mee werk zitten niet te wachten op cowboy achtige taferelen op zee. Afschrikken door zichtbaar aanwezig te zijn en desnoods verjagen is ons devies. Blijft de koudwatervrees van een securityteam aan boord bestaan? Dan biedt een schip met beveiliger wat rondom het te beveiligen schip vaart wellicht uitkomst. Zo is de rederij politiek correct en het schip goed beveiligd.

De recessie werkt piraterij in de hand. Er varen minder schepen door de Golf van Aden dan voorheen. Op die schepen zit, dankzij besparingsmaatregelen, minder bemanning. De kans om aangevallen te worden blijft stijgen. Piraterij werkt piraterij in de hand. Geld afkomstig van dit misdrijf wordt opnieuw geïnvesteerd in wapens, speedboten en al wat dies meer zij. Ook wordt het gebied waarin aanvallen plaats vinden groter. Dit doordat de internationale marines patrouilleren in de hotspots van dit moment en geen tijd hebben voor de incidenten daar buiten. Die marine eenheden kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor een veilige passage door de Golf van Aden.

Beveiligen wordt hiermee voor de reder beter dan omvaren via Zuid Afrika met de vertraging en extra kosten van dien. Het overgebleven risico afdekken met verzekeringen lijkt nu bijna onmogelijk omdat premies naar verluid in vergelijking met 5 jaar terug, 200 procent omhoog zijn gegaan. De premies kunnen weer omlaag zodra deze beveiliging succesvol blijkt te zijn.

Over de schrijver
Ferry van de Wal is eigenaar van MasterMind Security & Recherche BV, een beveiligingsbedrijf wat in Nederland ISPS gecertificeerde havens beveiligd. Op internationaal gebied heeft hij ervaring opgedaan met anti piraterij. De mensen van MasterMind Security functioneren als spil en maincontractor tussen rederij en securityteam.
Ferry van de Wal
Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Videoguard

Seagate

SequriX

Aritech

Distri Company

Suricat

Wordt een partner