Concert Afghaanse artiest in RAI afgelast vanwege ‘onveiligheid’

Het concert van de Afghaanse artiest Sharafat Parwani in de Amsterdamse RAI is zaterdagavond door de driehoek (burgemeester, politie en justitie) afgelast vanwege een ‘onveilige situatie voor het bezoekende publiek’. Rond 23.00 uur werden de naar schatting meer dan duizend aanwezige bezoekers verzocht de zaal te verlaten en naar huis te gaan.
De politie gaf geen details vrij over de aard van de dreiging, maar de situatie werd ernstig genoeg geacht om het evenement stil te leggen. Een woordvoerder van de politie bevestigde dat de maatregel is genomen uit voorzorg en dat er sprake was van een verhoogd veiligheidsrisico.
Inzet van politie
De politie was in groten getale aanwezig bij de RAI. Agenten droegen zwaardere kogelwerende vesten, die doorgaans worden ingezet bij situaties waarbij vuurwapengeweld mogelijk is. Daarnaast waren hondengeleiders, een politiehelikopter en meerdere bussen van de Mobiele Eenheid (ME) ter plaatse. De ME, die eerder op de avond nog was ingezet bij de Johan Cruijff Arena tijdens de voetbalwedstrijd tussen Ajax en RKC, stond paraat om de orde te handhaven.
Ondanks de heftige maatregelen verliep de evacuatie rustig. Bezoekers van het concert verlieten de zaal zonder incidenten. De organisatie en de politie werkten samen om de mensenstroom in goede banen te leiden.
Achtergrond
Het concert van Sharafat Parwani, een bekende Afghaanse zanger, was gepland van 20.00 tot 23.30 uur, volgens de ticketwebsite Volek Events. De reden achter de dreiging blijft voorlopig onbekend. Politie en justitie hebben aangegeven hier verder onderzoek naar te doen.
De driehoek benadrukte dat de veiligheid van het publiek altijd vooropstaat. Bij het geringste vermoeden van een onveilige situatie nemen we maatregelen. Dit concert afgelasten was een noodzakelijke stap, aldus een verklaring van de gemeente Amsterdam.
De abrupt afgelaste avond riep bij bezoekers vooral vragen op, maar de aanwezige politie zorgde ervoor dat er geen verdere escalaties plaatsvonden. Het blijft onduidelijk of de dreiging specifiek gericht was op het concert, de artiest, of het publiek.