Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

MOBOTIX

Genetec

Distri Company

VVNL

SmartCell

Paralax

Nenova

Masset

Paxton

Add Secure

Milestone

Paraat

SmartSD

CDVI

Uniview

HID

Regio Control Veldt

LUGN

VAIBS

ASSA ABLOY

SOBA

Kidde Commercial

Seris

Eagle Eye Networks

WBN Security

IDIS

ASIS

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

Secusoft

2N

OSEC

Brivo

NIBHV

ARAS

Teletek

Hikvision

Bosch Security Systems

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

Intrasec

CSL

Unii

i-Pro

Eizo

VisionPlatform.ai

Synguard

Alphatronics

Optex

MPL

G4S

Advancis

ADI

Trigion

Ajax Systems

OpenEye

Top Security

Hanwha Vision Europe

Multiwacht Security

VBN

Securitas

Van Dusseldorp Training

Akuvox

HD Security

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

VGN Group

Lobeco

Connect Security

Crown Security Services

VEB

Network Optix

Centurion

Seagate

VIGI

Aritech

Bydemes

Consument winkelt plezieriger door veiligheidsmaatregelen

30 april 2009
Redactie
15:06

Regelmatig verschijnen er berichten over toenames van overvallen op bijvoorbeeld juweliers en supermarkten. Diverse initiatieven worden ontwikkeld om de veiligheid van het winkelpersoneel te waarborgen. Zo leert bijvoorbeeld winkelpersoneel met behulp van een professionele trainer omgaan met agressieve klanten, winkeldiefstal en overvallen. Maar hoe veilig voelt de consument zich in winkels?

In onveilige winkels is het immers niet alleen minder prettig werken, ook het winkelen wordt minder plezierig. En dat heeft direct gevolgen voor de omzet van de retailer.

Onderzoeksbureau &beyond vroeg aan 107 consumenten hoe veilig zij zich voelden in winkels. Een op de vijf consumenten zegt zich wel eens onveilig gevoeld te hebben in een winkel. Dit komt met name voor in avondwinkels, supermarkten en warenhuizen. De meest genoemde oorzaken van een onveilig gevoel zijn het gevaar om beroofd of gerold te worden, intimidatie door groepen (jongeren) en onveilige (pin)betaling. Zo is bijna een kwart van de ondervraagden wel eens in een winkel geweest waar zakkenrollers actief bleken te zijn. Deze drie situaties leiden tevens tot de meeste negatieve word of mouth; ongeveer een kwart bespreekt dergelijke situaties met vrienden of kennissen.

Een onveilige wijze van betaling heeft de grootste invloed op het winkelplezier. Driekwart geeft aan naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug te komen in een winkel waar men het gevoel of de ervaring heeft niet veilig te kunnen betalen. Geweldpleging en de aanwezigheid van winkeldieven of zakkenrollers maken de top drie compleet.

Naast het risico op derving loopt de winkelier dus ook omzet mis, doordat mensen die zich onveilig voelen in een winkel daar doorgaans minder lang blijven en dus minder spenderen. Verder toont dit onderzoek aan, dat consumenten na dergelijke voorvallen minder bereid zijn terug te komen naar de betreffende winkel. Onveilige situaties hebben dus een negatieve invloed op de klantentrouw.

Maatregelen

Vrijwel alle respondenten vinden het (zeer) belangrijk dat winkeliers zich actief bezighouden met het verbeteren van veiligheid in winkels. De helft verwacht ook dat dit gedaan wordt. Vier op de tien vindt echter dat winkeliers meer kunnen doen om de veiligheid te verbeteren. Meer camera’s, meer beveiligingspersoneel (in zowel uniform als burger), het weren van groepen in winkels en een alerte doch vriendelijke houding van het personeel worden genoemd als effectieve maatregelen.

Hoe effectief zijn deze maatregelen dan precies? Maatregelen om veiligheid te bevorderen blijken wel degelijk een positieve invloed op het gevoel van veiligheid bij de consument te hebben. De aanwezigheid van beveiligingscamera’s en -spiegels en beveiligingspersoneel heeft bijvoorbeeld volgens 70% van de geïnterviewde consumenten een positieve invloed op het gevoel van veiligheid. De aanwezigheid van beveiligingspersoneel kan echter, net als waarschuwingsbordjes voor winkeldieven of zakkenrollers, ook een averechts effect hebben. Deze maatregelen dienen dus beperkt ingezet te worden.

Om een beeld te krijgen van de veiligheidsmaatregelen die in de praktijk worden genomen, bezocht &beyond 20 winkelcentra. In al deze winkelcentra is er in totaal slechts één beveiligingsmedewerker aangetroffen. Maatregelen om overlast tegen te gaan, zoals camera’s, mosquito’s en veel verlichting, bleken wel voldoende te zijn genomen. Indien de winkelcentra worden uitgesloten die niet toegankelijk zijn na sluitingstijd, bleek er wel iets meer ruimte voor verbetering.

De onderzochte veiligheidsmaatregelen hebben doorgaans een gunstig effect op het gevoel van veiligheid bij de consument. In de zichtbare aanwezigheid van veiligheidsmaatregelen valt nog wel het een en ander te verbeteren. &beyond maakt onder ander gebruik van mysteryshoppers om diefstalpreventiemaatregelen te testen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

Seagate

Distri Company

VIGI

Suricat

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Wordt een partner