Criminelen hebben het voorzien op laadkabels

De diefstal van katalysatoren uit auto’s neemt in heel Europa sterk af. Criminelen hebben een nieuw doelwit gevonden: laadkabels voor elektrische auto’s. De stijgende koperprijs maakt deze kabels bijzonder aantrekkelijk voor dieven, schrijft het AD.
Volgens politie en brancheorganisaties is de afname van katalysatordiefstallen deels te danken aan betere beveiligingsmaatregelen en strenger toezicht op schroothandelaren. Ook zijn katalysatoren tegenwoordig minder lucratief, omdat fabrikanten minder edelmetalen gebruiken. “De pakkans is bovendien groter geworden”, zegt een politiewoordvoerder. “Voor veel criminelen is het risico de opbrengst niet meer waard.”
Daarentegen stijgt het aantal diefstallen van laadkabels snel. Bij het nieuwe laadplein van Kreijne in Amersfoort werden binnen enkele weken vrijwel alle kabels ontvreemd. Ook elders in Nederland en Europa is de schade groot. Uit Britse cijfers blijkt dat daar al meer dan tweehonderd gevallen zijn geregistreerd, met een totale schade van miljoenen euro’s. In Duitsland rapporteerde energiebedrijf EnBW vorig jaar negenhonderd gestolen laadkabels op 130 locaties.
Stijgende koperprijs
De stijgende koperprijs speelt een belangrijke rol. Wereldwijd nam de prijs van koper tussen september en oktober met 3,7 procent toe, mede door productieproblemen in de Indonesische Grasberg-mijn, een van de grootste ter wereld. In een enkele laadkabel zit inmiddels zo’n vijftig euro aan koper verwerkt.
Exploitanten van laadnetwerken slaan alarm. Volgens het Britse InstaVolt lopen de kosten per gestolen kabel op tot wel 7000 euro, inclusief herstel en stilstand. Het bedrijf werkt daarom aan nieuwe beveiligingssystemen, waaronder 24-uurs cameratoezicht, gps-tracking en het gepatenteerde CableGuard-systeem, dat kabels forensisch traceerbaar maakt.
Experts waarschuwen dat deze golf van diefstallen het vertrouwen in elektrisch rijden kan schaden. “Als mensen niet zeker zijn dat ze hun auto veilig kunnen opladen, remt dat de overstap naar elektrisch”, stelt een woordvoerder van de Europese laadinfra-sector. “Brandstofdiefstal kenden we al, maar nu wordt ook de stekker het doelwit.”









































































































