Cyberdreiging zet ondernemers aan tot maatregelen
Het aantal bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval is het afgelopen jaar sterk gestegen. Hoewel de risicoperceptie van ondernemers vrijwel gelijk is gebleven, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 bedrijven dat de bereidheid tot het nemen van maatregelen toeneemt. Dat is gunstig, want cyberdreiging is een reëel operationeel risico geworden.
Dat de dreiging toeneemt komt door verregaande digitalisering, professionalisering van cybercriminelen en geopolitieke spanningen, zoals de oorlog in Oekraïne. Het percentage bedrijven dat, los van deze oorlog, te maken heeft gehad met cybercriminaliteit is gestegen. Was dit vorig jaar nog 29 procent van alle ondervraagden, dit jaar is het 45 procent. De politie registreerde vorig jaar 14.000 gevallen van cybercriminaliteit, een toename van bijna een derde in vergelijking met 2020 en een verdriedubbeling ten opzichte van 2019. Ook op Europees niveau is volgens het agentschap voor de cyberveiligheid ENISA sprake van een toename in cyberaanvallen gedurende de afgelopen twee jaar.
Grote en kleine doelwitten
Cybercriminelen richten zich vooral op bedrijven met meer dan 10 miljoen euro omzet. Daarvan is 63 procent getroffen door een aanval, waarvan 22 procent in het afgelopen jaar. Maar ook kleinere bedrijven moeten oppassen. Het percentage zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) dat ervaring heeft met cyberaanvallen ligt nu op 32 procent, terwijl dit in april 2021 nog slechts 13 procent was. Ook in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wordt een stijging waargenomen, hoewel die statistisch gezien niet significant is.
Ook kunnen aanvallen op grotere bedrijven verstrekkende gevolgen hebben voor kleinere partijen. Dit is zeker het geval op het moment dat grote technologieaanbieders het doelwit worden. Zo wisten hackers vorig jaar via een beveiligingslek in e-mailprogramma Microsoft Exchange zich toegang te verschaffen tot zeker 1200 Nederlandse mailservers.
Het volledige artikel is hier te lezen.