De groeiende noodzaak van proactieve beveiliging

Steeds meer winkeliers zien de waarde in van preventieve beveiliging. Ook in de zorg groeit die behoefte. Beide sectoren verschillen van elkaar, maar vooral door de coronacrisis stijgt de vraag naar een meer preventieve beveiligingsaanpak. Aan het woord is Serkan Ozata van Connect Security uit Amstelveen.
Vooral in de zorg hebben medewerkers tegenwoordig – mede door de hoge werkdruk – de handen vol aan agressie, ongewenst gedrag en mensen die de huidige maatregelen niet naleven. De aanpak hiervan kan eigenlijk niet aan het zorgpersoneel worden overgelaten, terwijl ‘gewone’ beveiligers ook niet altijd de juiste oplossing zijn. “Omdat wij al lange tijd beveiligers aan zorginstellingen leveren, beschikken wij over mensen die gespecialiseerd zijn in deze sector en die zonder problemen bepaalde taken kunnen overnemen om de druk op het zorgpersoneel te verlichten”, zegt Ozata. “Denk maar aan het ontvangen van patiënten en bezoekers en het hen doorverwijzen naar de juiste afdeling. Maar ook aan het bieden van ondersteuning op de afdelingen. Je denkt misschien dat iedereen dat kan, maar onze beveiligers letten daarbij ook nauwkeurig op gedrag dat een voorbode van agressie kan zijn. Predictive Profiling noemen we dat.
Andere aanpak dan elders
Door preventief te beveiligen kunnen veel problemen vroegtijdig worden voorkomen. Maar ook als repressief opgetreden moet worden, bijvoorbeeld tegen iemand die weigert regels na te leven, vergt dat in de zorg een andere aanpak dan elders. “Hoe ga je om met een situatie als een hele familie een stervende patiënt wil bezoeken terwijl dat niet mag? Dan zeg je niet ‘dit zijn de regels’ om vervolgens bijna iedereen de toegang te weigeren. Empathisch vermogen is een absolute voorwaarde voor onze zorgbeveiligers. Aan de andere kant moet je ook een grens kunnen stellen, zodat het zorgproces niet verstoord wordt. Voorheen sprak het zorgpersoneel bezoekers ook aan op hun gedrag, maar met de huidige werkdruk kan je je als arts of verzorger niet meer bezighouden met mensen die geen mondkapje dragen of geen 1,5 meter afstand houden.”
Forse boete of tijdelijke sluiting
Winkels lijken een heel andere tak van sport, maar er zijn volgens Ozata ook veel overeenkomsten. “Ook winkeliers hebben vanwege de coronamaatregelen te maken met toenemende werkdruk en agressie. De overheid verwacht van hen dat zij de 1,5 meter en de mondkapjesplicht handhaven, maar daarvoor zijn winkeliers niet in de wieg gelegd. En als zij niet optreden, veroorzaakt dat weer ergernis bij klanten die zich wel aan de regels houden. Bovendien kan overtreding de winkelier een forse boete opleveren of zelfs een tijdelijke sluiting van zijn winkel. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog altijd met winkeldiefstal te maken. Volgens onderzoek door Checkpoint Systems levert die Nederlandse winkeliers een gemiddelde schadepost op van 1,8 miljard euro. Een getrainde beveiliger bij de ingang kan dan een groot verschil maken. Die haalt mensen met slechte bedoelingen uit de anonimiteit door ze vriendelijk te begroeten en oogcontact te maken. Ook daarbij staan de sensoren open om intenties voor ongewenst gedrag te bespeuren. Van winkelmedewerkers kan en mag je die professionaliteit niet verwachten. De beveiliger is getraind om onder alle omstandigheden rustig, respectvol en zeker ook adequaat op te treden.”