Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alphatronics

Bosch Security Systems

Unii

Dero Security Products

Akuvox

ASIS

SOBA

Seagate

Securitas

Distri Company

Eagle Eye Networks

SmartCell

Centurion

MOBOTIX

G4S

VVNL

Intrasec

Aritech

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

ARAS

HD Security

Oribi ID Solutions

CDVI

OSEC

Brivo

HID

NetworxConnect

Nenova

EAL

Trigion

Top Security

ADI

VEB

Gold-IP

2N

Bydemes

Traka ASSA ABLOY

Kidde Commercial

Connect Security

Masset

Sequrix

Paraat

NIBHV

Seris

Optex

Service Centrale Nederland

Paxton

Crown Security Services

Genetec

i-Pro

Uniview

Alarm Meldnet

Ajax Systems

VideoGuard

ASSA ABLOY

SmartSD

Advancis

IDIS

VAIBS

CSL

VBN

VGN Group

Hikvision

PG Security Systems

BHVcertificaat.online

Avigilon Alta

Multiwacht

Milestone

Network Optix

Lobeco

Secusoft

Hanwha Vision Europe

Eizo

Add Secure

De groeiende noodzaak van proactieve beveiliging

1 juni 2021
Redactie
07:26

Steeds meer winkeliers zien de waarde in van preventieve beveiliging. Ook in de zorg groeit die behoefte. Beide sectoren verschillen van elkaar, maar vooral door de coronacrisis stijgt de vraag naar een meer preventieve beveiligingsaanpak. Aan het woord is Serkan Ozata van Connect Security uit Amstelveen.

Vooral in de zorg hebben medewerkers tegenwoordig – mede door de hoge werkdruk – de handen vol aan agressie, ongewenst gedrag en mensen die de huidige maatregelen niet naleven. De aanpak hiervan kan eigenlijk niet aan het zorgpersoneel worden overgelaten, terwijl ‘gewone’ beveiligers ook niet altijd de juiste oplossing zijn. “Omdat wij al lange tijd beveiligers aan zorginstellingen leveren, beschikken wij over mensen die gespecialiseerd zijn in deze sector en die zonder problemen bepaalde taken kunnen overnemen om de druk op het zorgpersoneel te verlichten”, zegt Ozata. “Denk maar aan het ontvangen van patiënten en bezoekers en het hen doorverwijzen naar de juiste afdeling. Maar ook aan het bieden van ondersteuning op de afdelingen. Je denkt misschien dat iedereen dat kan, maar onze beveiligers letten daarbij ook nauwkeurig op gedrag dat een voorbode van agressie kan zijn. Predictive Profiling noemen we dat.

Andere aanpak dan elders
Door preventief te beveiligen kunnen veel problemen vroegtijdig worden voorkomen. Maar ook als repressief opgetreden moet worden, bijvoorbeeld tegen iemand die weigert regels na te leven, vergt dat in de zorg een andere aanpak dan elders. “Hoe ga je om met een situatie als een hele familie een stervende patiënt wil bezoeken terwijl dat niet mag? Dan zeg je niet ‘dit zijn de regels’ om vervolgens bijna iedereen de toegang te weigeren. Empathisch vermogen is een absolute voorwaarde voor onze zorgbeveiligers. Aan de andere kant moet je ook een grens kunnen stellen, zodat het zorgproces niet verstoord wordt. Voorheen sprak het zorgpersoneel bezoekers ook aan op hun gedrag, maar met de huidige werkdruk kan je je als arts of verzorger niet meer bezighouden met mensen die geen mondkapje dragen of geen 1,5 meter afstand houden.”

Forse boete of tijdelijke sluiting
Winkels lijken een heel andere tak van sport, maar er zijn volgens Ozata ook veel overeenkomsten. “Ook winkeliers hebben vanwege de coronamaatregelen te maken met toenemende werkdruk en agressie. De overheid verwacht van hen dat zij de 1,5 meter en de mondkapjesplicht handhaven, maar daarvoor zijn winkeliers niet in de wieg gelegd. En als zij niet optreden, veroorzaakt dat weer ergernis bij klanten die zich wel aan de regels houden. Bovendien kan overtreding de winkelier een forse boete opleveren of zelfs een tijdelijke sluiting van zijn winkel. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog altijd met winkeldiefstal te maken. Volgens onderzoek door Checkpoint Systems levert die Nederlandse winkeliers een gemiddelde schadepost op van 1,8 miljard euro. Een getrainde beveiliger bij de ingang kan dan een groot verschil maken. Die haalt mensen met slechte bedoelingen uit de anonimiteit door ze vriendelijk te begroeten en oogcontact te maken. Ook daarbij staan de sensoren open om intenties voor ongewenst gedrag te bespeuren. Van winkelmedewerkers kan en mag je die professionaliteit niet verwachten. De beveiliger is getraind om onder alle omstandigheden rustig, respectvol en zeker ook adequaat op te treden.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Distri Company

Suricat

Videoguard

Wordt een partner