Beveiliging nieuws

Onze partners

IDIS

Service Centrale Nederland

EAL

DZ Technologies

SOBA

Explicate

RoSecure

GFT

Crown Security Services

Connect Security

VideoGuard

CardAccess

Dahua

Regio Control Veldt

Trigion

SmartCell

ARAS

HD Security

Lobeco

SMC Alarmcentrale

JMB Groep

VAIBS

20face

Advancis

Sequrix

Eizo

Masset Solutions

Centurion

OSEC

Hanwha Vision Europe

Bosch Security Systems

NetworxConnect

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Nimo Drone Security

MPL

2N

Secusoft

Alarm Meldnet

VBN

CDVI

ASSA ABLOY

Paraat

Seris

SmartSD

Add Secure

Optex

Bydemes

Boon Edam

NIBHV

Securitas

Traka ASSA ABLOY

Dero Security Products

ASIS

Hikvision

Uniview

Paxton

ADI

Nenova

Seagate

Multiwacht

i-Pro

PG Security Systems

Brivo

VVNL

CSL

Top Security

De Beveiligingsjurist

HID

Avigilon Alta

Ajax Systems

Alphatronics

BHVcertificaat.online

Kiwa

Akuvox

Koninklijke Oosterberg

VEB

Nimo Dog Security

Genetec

Milestone

Unii

G4S

Gold-IP

De krokodillentranen van FNV en CNV

25 mei 2022
Redactie
15:41

Tekorten in de beveiliging houden de media en reizigers op Schiphol stevig in de greep. Het actiemiddel ligt voor de zoveelste keer op tafel. Veel tamtam zonder enige visie op enige structurele oplossing, vindt Leon Vincken van brancheorganisatie VBe NL.Hij pleit voor samenwerking, in plaats van strijd.

Het vak beveiliger wordt weggezet als zwaar, eentonig en met te hoge werkbelasting voor let op: té lage lonen. Dat vakbonden al jaren strijd voeren tégen een beter salaris, opleiding en roostervrijheid wordt volgens Vincken niet gemeld. “Duizend euro op jaarbasis meer verdienen en ruimte voor vakmanschap en eigen werktijden moet wijken voor ideologie van anti flex. Daarbij vergeten vakbonden ook te melden dat ze zeer recent nog arbeidstijdverkorting hebben doorgevoerd. Hoezo een tekort?”

Goede beeldvorming om zeep geholpen
“Ja, minder uren werken, lager salaris en vooral geen flexibele inzet. Nu is de reiziger de dupe en worden beveiligers voor een actiekarretje gespannen”, vervolgt de directeur van VBe NL. “Een karretje dat niet gaat rijden op het juiste spoor. De beeldvorming van een prachtig beroep wordt om zeep geholpen. Een beroep dat ten dienste staat van een veilige maatschappij, een vriendelijke dienstverlenende en helpende hand voor publiek en bedrijven. We hebben deze mannen en vrouwen keihard nodig! Werkgevers investeren volop. Maar vakbonden moeten dan wel durven te kiezen voor samenwerking met werkgevers die dit mogelijk maken in plaats van vasthouden aan hun eigen regeltjes van wantrouwen. Kansen volop om ook op Schiphol de veilige snelle doorstroom van passagiers mogelijk te maken.”

Vakbondsideologie
Vincken: “FNV en CNV, accepteer een hoger loon, onze betere cao Veiligheidsdomein en investeer in onze beveiligers. Het is hun vak en niet een middel om een vakbondsideologie te promoten. Nederland en alle beveiligers hebben hier recht op. En ja, flexibele inzet in de beveiliging is op vele plaatsen helaas een must. Zonder kunnen we ons land niet veilig houden! Dat geldt niet alleen voor Schiphol maar eens te meer in de regio‘s en zeker bij de evenementen. Ook die krijgen geen steun van de vakbonden. Nederland verdient zeker na corona, in tijden van economische onzekerheid, oorlog en grote fricties op de arbeidsmarkt, samenwerking in de polder. Zeker geen acties!”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

MPL

Wordt een partner