Delta Lloyd zet stemanalyse in tegen fraude

Delta Lloyd gaat de stem van klanten analyseren om fraude tegen te gaan. De software moet de emotie detecteren in de schadeclaimende klant.

teletoonDelta Lloyd is de liegende klant een beetje zat en laat luistersoftware voortaan de frauderende claimer door de mand vallen. Volgens verzekeraars is de analysesoftware veel beter dan de ouderwetse leugendetectors. De software geeft de emoties van de bellende klant weer in een diagram.

Tijdens de proef die tot eind 2015 loopt, wordt stemanalyse toegepast door een beperkt aantal speciaal getrainde medewerkers zoals claimsbehandelaren en medewerkers van de afdeling integriteitzaken. De analyse wordt nooit als bewijs gebruikt, dit is ook niet mogelijk, maar de mensen van de afdeling fraudebestrijding beschikken over heel veel interviewtechnieken.

Door de analyse ziet de medewerker van de verzekeraar op welk onderdeel de klant mogelijk liegt en kan hij vervolgvragen stellen. Door basisvragen te stellen kalibreert het systeem op een soort basisemotie, de emotieanalyse zou 9 van de 10 keer goed zitten.

Deel dit artikel via: