Demonstratie XR onthult beveiligingslekken Schiphol
De beveiliging van Schiphol blijkt kwetsbaar, zo lijkt het na de recente actie van Extinction Rebellion (XR). Demonstranten wisten door te dringen tot het beveiligde gedeelte van de luchthaven, achter de paspoortcontrole. Dit roept vragen op over de veiligheid op Nederlands grootste vliegveld.
Volgens een insider bij Schiphol is het ‘kinderlijk eenvoudig’ om door de beveiliging te komen met een gekocht of vals vliegticket. Digitale instapkaarten kunnen makkelijk worden gemaakt via bepaalde websites en werken vaak moeiteloos bij de poortjes. De validatiesoftware zou niet voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Schiphol onderzoekt of de gebruikte software moet worden aangepast.
Vloeistof
Tijdens de demonstratie goten XR-actievoerders 200 liter bruine vloeistof op de grond in het beveiligde deel van de terminal. De Koninklijke Marechaussee heeft inmiddels 50 demonstranten aangehouden. De vraag blijft hoe de actievoerders zulke grote hoeveelheden vloeistof naar binnen wisten te smokkelen, aangezien reizigers strikt gebonden zijn aan een maximum van één liter vloeistof, verdeeld over verpakkingen van 100 milliliter. Volgens een woordvoerder van Schiphol kunnen demonstranten eenvoudig gebruik hebben gemaakt van in de terminal gekochte frisdrank of navulbare flessen.
Dit is niet de eerste keer dat de beveiliging van Schiphol tekortschiet. Twee jaar geleden wisten actievoerders over hekken bij de landingsbanen te klimmen, waarbij zij vermoedelijk hulp kregen door strategisch geplaatste objecten.
KLM, wiens klanten hinder ondervonden door de actie, benadrukt dat er een goede samenwerking is met Schiphol, maar binnen het personeel groeit de vrees voor imagoschade. De luchtvaartmaatschappij ligt al onder vuur door operationele problemen en stijgende kosten, zoals hogere havengelden. Volgens KLM-piloot Steven Verhagen wordt de reputatie van KLM ernstig geschaad door radicale, niet serieus te nemen actiegroepen. Schiphol en de Marechaussee zeggen de acties te evalueren om toekomstige incidenten te voorkomen.