Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Paxton

Sequrix

Centurion

Top Security

Hikvision

RoSecure

VideoGuard

CSL

Nimo Dog Security

VBN

Lobeco

Seagate

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

CDVI

HD Security

Milestone

VAIBS

Avigilon Alta

Akuvox

2N

IDIS

Ajax Systems

Optex

Alphatronics

Unii

GFT

SmartSD

i-Pro

ASSA ABLOY

ASIS

Genetec

Gold-IP

SOBA

Nimo Drone Security

ADI

Secusoft

Bydemes

Paraat

Add Secure

Eizo

SmartCell

NetworxConnect

Trigion

Advancis

VVNL

De Beveiligingsjurist

Multiwacht

Kiwa

Connect Security

DZ Technologies

OSEC

JMB Groep

EAL

Masset Solutions

Eagle Eye Networks

BHVcertificaat.online

Hanwha Vision Europe

G4S

CardAccess

PG Security Systems

Oribi ID Solutions

Service Centrale Nederland

Alarm Meldnet

Brivo

Seris

Uniview

Crown Security Services

NIBHV

Explicate

ARAS

20face

HID

Dero Security Products

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

Nenova

Securitas

VEB

Detectiesysteem Siemens stelt de norm in terrorismebestrijding

28 november 2007
Redactie
01:06

De Amerikaanse overheid heeft een consortium met Siemens Nederland geselecteerd voor de beveiliging van havens en grensovergangen. Het gaat daarbij om havens die direct of indirect goederentransportverbindingen hebben met de Verenigde Staten en grensovergangen van landen die doorvoerland kunnen zijn voor radioactieve materialen.

De beveiliging bestaat uit het scannen van zeecontainers op de aanwezigheid van nucleair materiaal dat o.a. gebruikt kan worden voor terroristische aanslagen. Het Amerikaanse Homeland Security programma gaat er van uit dat zo’n zestig landen worden uitgerust met dit soort detectiesystemen.

Om in de strijd tegen terrorisme te voorkomen dat illegale nucleaire stoffen de haven van Rotterdam passeren, realiseerde Siemens Nederland in nog geen twee jaar tijd een uitgebreid netwerk met speciale containerscanners. Het gaat daarbij om de detectie van nucleair en verrijkt radioactief materiaal, maar ook om radioactieve stoffen die een bedreiging kunnen vormen voor de volksgezondheid. Met een veertigtal vaste en enkele mobiele detectiepoorten in combinatie met een netwerk van 175 kilometer lang dat alle detectiepoorten met haar control rooms verbindt, kan de Douane 25.000 containers containers per dag scannen. Ofwel; alle ship to shore (en vice versa) containeroverslag in het gehele Rotterdamse havengebied.

Traditioneel richt de beveiliging van havens zich vooral op het voorkomen en bestrijden van de georganiseerde misdaad. De Douane scant containers op drugs, wapens en goederen waarop accijnzen worden geheven, bijvoorbeeld met de grote containerscanner die Siemens eerder installeerde op de Maasvlakte. De dreiging die uitgaat van terroristische aanslagen – waarbij naast levens ook grote economische belangen op het spel staan – vraagt om een geheel andere aanpak. De autoriteiten hebben de afgelopen jaren dan ook de veiligheidseisen bij containertransport verscherpt, waarbij de Verenigde Staten het voortouw namen. De uitstekende samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en de Douane in Rotterdam vormde de basis voor dit omvangrijke project.

Rotterdam is het grootste logistieke en industriële knooppunt van Europa. Met een oppervlakte van 10.000 hectare vormt de Rotterdamse haven dé toegangspoort tot de Europese markt met 460 miljoen consumenten. In 2006 bedroeg de overslag 370 miljoen ton en kwam 30 procent van de ruwe aardolie voor Europa via Rotterdam binnen. Dit jaar passeert de containeroverslag de 10 miljoen TEU (20 voets containers).

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner